[SKRIVA] Europas utveckling Vs muslimsk

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 19 Sep 2013 19:42:55 +0200

När det gäller futurologi, att försöka "förutse" framtiden, tror jag inte på
att "historien upprepar sig", och det av det enkla skälet att ny,
revolutionernade vetenskap och teknologi då och då har tendensen att totalt
omkullkasta själva förutsättningarna. Men det är ändå intressant att studera
historien för att få visst grepp om utvecklingens mekanismer.
  Tidigare har vi på listan diskuterat medeltida Europas utveckling resp den
samtida islamska världens (med anledning av en aktuell utställning som visavi
det senare uppvisar inflatoriska drag). En debatttör på listan har utbrustit i
att man i vilket idéhistoriskt verk som helst skulle kunna se hur den islamska
medeltidsvärlden genomgick en "guldålder". Må så vara, men i så fall en gyllene
era blott i relation till sig själv - inte i relation till läget i Europa vid
samma tid! ("I relation till sig själv" = tiden var bättre jfr med tidigare
eller senare för samma kulturområde, men inte i relation till europeisk
utveckling.)

Jag har med en lång, lång rad argument och konkreta exempel visat att europeisk
utveckling under samma "muslimska guldålder" stod *lika högt eller högre*.
Varför en del akademiska verk skulle förneka detta kan man spekulera om.
  Min spekulation är att akademica förslummats under den under flera decennier
dominerande s k postmodernismen. I till förslumningen anknutna s k
postkoloniala tankegångar förefaller finnas en tendens att i osakling
"kompensation" för att Europa även efter medeltiden kom att dominera sträva
efter att revalvera (= förstora, blåsa upp) kultursfärer som sakligt sett
halkat efter.
  Professor David S Landes håller - sorgligt avliden så sent som i augusti i år
- i sitt praktverk Nationers välstånd och fattigdom (Prisma, 1998) med mig. Det
är iofs bara en av många, många böcker jag inmundigat i ämnet, men så den är
den senaste tillåter jag mig några noteringar. Landes tar i kapitler
"Uppfinnandet av uppfinnandet" bl a upp:

* Glasögonen, en europeisk medeltidsuppfinning. Det fanns iofs tidigare enklare
"synstenar" o dyl, men det geniala med glasögonen är att de kan sättas på näsan
och frigöra händerna. På så vis kunde skickliga hantverkares produktiva tid
fördubblas och värdet av att de bästa yrkesmännens produktivitet tvåfaldigades
går knappast att överskatta. Ö h t var europeerna bättre på glashantering.  Syn
för sägen bär de imponerande kyrkfönstren i katedraler och andra kyrkor, som på
andra håll i världen hade föga motsvarighet.

* Vattenhjulet, känt under senare romartid men massivt utvecklat under
europeisk medeltid. I Vilhelm Erövrarens jordebok från 1086 noteras att det
enbart i England fanns 5600 (!) vattenhjul, och Landes tillägger lakoniskt att
"på kontinenten fanns många fler". Detta gjorde att europeerna kunde mekanisera
järnbearbetning, sädesmalning, virkessåkning, pappersmassastampning m m. I
motsats till enklare vindkraft som fanns på många håll har vattenkraft jämn och
beräknelig leverans, så länge det finns strömmande vatten och lämpliga
nivåskillnader, i motsats till den torrare muslimska världen med viss brist på
vattendrag. Och väderkvarnars output varierar kraftigt med vinden. Detta
medförde bl a en stark utveckling för mekaniskt framställt papper (iofs en
kinesisk uppfinning, men kineserna fotstampade sitt papper!) i Europa.

* Gjutbara typer och praktiskt tryckkonst, blir därmed nästa logiska europeiska
framsteg. Tryckkonst fanns iofs tidigare i Kina, men deras opraktiska alfabete
med tusentals tecken gjorde det svåranvänt och inte särskilt spritt. Mekaniskt
framställt papper och massgjutning av typer gav upphov till en
informationsexplosion i Europa.

* Det mekaniska uret uppfanns också i Europa. Det gjorde att arbete och
samhällsliv kunde samordnas och var en grundbult för senare mer systematisk
vetenskap. Landes noterar att det mekaniska uret "förblev ett europeiskt
(västeuropeiskt) monopol i ungefär 300 år".

* Krutet - ja ytterligare en sak från Kina (vars insatser icke skall förringas,
men det är en annan diskussion jag hoppar över), men kineserna använder det
mest för fyrverkerier. Europeerna förbättrade krutreceptet och skapade
skjutvapen av tidigare okänd kraft.

Landes förbigår många andra europeiska, medeltida framsteg som jag dock själv
tidigare tagit upp, bl a:

* Europeisk metallurgi, med bl a de första masugnarna. Av stor betydelse för t
ex mekaniska ur och gjutning av trycktyper och ett skäl till att europeerna
kunde göra de första bra bössorna och kanonerna.

* Europeisk finmekanik som var betydligt bättre än andras, anknuten till
metallurgins framsteg och förmågan att tillverka ur.

* Bättre Europeiska jordbruksmetoder, som ökade avkastningen och frigjorde
arbetskraft för andra produktiva yrken än bondens. Bl a bättre plogar,
växelbruk, bättre hästselar, mer bruk av dragdjur gav också bättre
gödningsmedel.

* Europeisk överlägsenhet i skeppsbyggnad och navigation. Vikingarna kunde t o
m ta sig till Amerika och europeiska fartyg var i allmänhet mycket bättre,
sjövärdigare, mer praktiska och lastade mer.

* Det europeiska bankväsendet, viktigt t ex för investeringar och handel (att
kunna skicka pengar långväga t ex).

* Europeisk byggnadskonst: de enorma katedralerna, valvbågar och senare
spetsvalvbågar, borgväsendet, osv.

Dessa och många andra saker (nämner blott det jag kom att tänka på just nu)
inträffade under vad som trots allt var en *tuff* medeltida period i Europa,
med kaoset efter Romarrikets fall och folkvandringsinvasionerna, senare med
flera förödande sjukdomsepidemier!
  TROTS det låg Europa före.

--Ahrvid

Ps. orsakerna har många spekulerat om, men nämnts har bl a ett för utvecklingen
gynsammare klimat (väder) i Europa, gynsammare geografi, mer naturresurser,
politisk splittring vilket gynnade konkurrens, osv.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /