[SKRIVA] Eurocon, dag 1

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 18 Jun 2011 03:07:29 +0200

Jag gör kanske inte någon rapport "Eurocon, dag 2", men i alla fall.
Intresserade får följa mina tweets på @SFJournalen, där jag faktiskt fick iväg
några stycken (och det finns flara andra som följer conen också). Efter ett tag
fick jag litet styr på nya 3G-mobilens funktion. Förvånad över att man kan
sitta och dutta på en plastbit och det når hela världen...
  I alla fall, Eurocon har hittills varit alldels *utmärkt*. Uppvärmningen igår
på Monk's var en liten försmak. Så började conen i sig, som en *riktig* con,
kanske med litet Eastercon-känsla. Massor med folk och det är förstås särskilt
spännande att kanske 40-45% är från utlandet. Jag satt i olika grupper och
pratade med filk från minst 20 olika länder. (Nedprioriterar att snacka med
alla svenska fans jag redan känner. Dem växlar jag ord med i korridorrer osv.
Men de är med i diskussionsgrupper också, förstås.)
  Litet om alla möjliga kontakter och prat står i @SFJournalens tweets (som jag
inte skall upprepa).
  Lärde mig sent innan jag gick att receptionen räknat in 496 "warm bodies".
Många föranmälda har inte dykt upp än, men de kommer på lördagen - och så
kommer fler "walkins". Det går absolut mot 600+.  Många anmälda som inte kommit
än lär dyka upp på lördagen och "walkin"-tillströmingen är stark.
  För mig är det intressant att kunna notera att den NÄST största svenska
conen, Scancon 76, för mig också var den första (ca 475 deltagare). Och på
samma ställe - KTH:s kårkus. Förvånansvärt litet har ändrats i ställets layout
sedan dess. Det verkar bara vara att stora salen fått en vägg mot en mindre sal.
  Barens pris på 25 kr för en normal öhl är extremt sympatiskt (Monk's var
dubbelt så dyrt!). Man kan avnjuta och bjuda på matldryck utan dåligt
ekonomiskt samvete. Jag sålde en Mord på månen-bok! Har fått flera böcker av
div författare som i retur skall få antologin jag medverkar i, Vildsint
Skymingslandet (som jag hoppats skulle vara klar i tid, men den kommer senare i
sommar, bl a en del prat om omslagsutformning). Mina div reklamlappar och
fanzines (SFJ på papper, 6 Stories etc) har långt ifrån gått åt, så jag får
förstärka den driven. Concomen har uppenbar lagt ned massor med gott jobb! (En
"okänd" hjälte är Michael Pargman som tycks sköta rollen som crashspace
coordinator utmärkt!)
  Det enda minuset är att mainstreampressen inte verkar ha fattat. UR var på
plats (vilket gör att jag kan - i september - se alla programpunkter jag
avsiktligt missade) men annars är det blekt. DN På Stan gjorde bort sig.
SR-Sisuradio var på plats. Kalendernotering i Metro, och litet småsaker.
  Jag vill gärna jämföra med Nasacon 2000 där *jag* skötte press och media, och
vi fick flera TV-soffor, annat TV-omnämnande, halvdussinet radiogrejor, och
mycket, mycket annat (40-talet mediasaker totalt, vill jag minnas). Hur man
lägger upp en mediakampanj osv verkar inte ha funkat. Vi får väl se i slutänden
vad mediaomnämnanden hamnar på men det ser ganska blekt ut. (Att få med UR är
dock en Bra Grej, skall erkännas. Men saken är den att undertecknad under en
grej där UR spelade in för ett halvår sedan såg till att förmedla
kontakterna...)
  Men låt oss inte hänga upp oss på att DN tror att Eurocon 2011 handlar om att
klä ut sig för att "förverklga sin fantasy" och köpa autografer à 15 dollar.
Conen har hittills varit *superbra*! Jag visste att den skulle vara bra, men
Eurocon 2011 har överträffat högt ställda förväntingar.
  So far.

--Ahrvid

Ps. Och då struntar jag nästan helt i programmet. På Scancon 76 följde jag allt
möjligt program på klockslaget och med andäkt. Så kan det gå.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! / YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)