[SKRIVA] Ett par juljox

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 10 Dec 2010 21:37:00 +0100

Får kanske inte alltför mycket inbjudningar till juljox, fast ett och annat
kommer min väg. (Då var det annat på Teknikmagasinets tid! Och förresten har
jag nog kvar den där kontorsfirman där jag alltid köpte kolpulver till
Fanytt/SFJ. Så får jag SMS:at att Sunkit *har* sin julfest 20/12. Julksinka och
sång!)
  Men idag var det ett par grejor. Timbro plus Akademibokhandeln. Jag vet att
en viss JHH jobbat på Timbro, för evigheter sedan ungefär vid den tid
dinosaurierna dog ut. Man har bra lunchföredrag och jag har varit där några ggr
och lyssnat. (Se div rapporter.)

Nu var det julglögg och Anders Johnson som givit ut boken Garpar, gipskatter
och svartskallar. Glöggen flödade och pepparkakor med mjukmögelost var en
oväntat trevlig upplevelse (dessutom litet annat tuggvärt). Mattias Svensson
som är känd i lsika förtappade kretsar var där, och en Dag Klackenberg som jag
ordutväxlade en smula med. En kille som var flintis såg på avstånd ut som
statsminister Reinfeldt (men försäkrade att han inte ahde Freddan R som
favorit).
  Men huvudperson var Anders Johnson som skrivit boken Garpar, gipskatteer och
svartskallar. Det är en bok om hur mycket invandrare betytt för Sverige, från
vikingatid och framåt. Ett *oerhört* bra föredrag. Han började med att öppna en
s k Unica-box (uppfunnen av invandrare) som hade en massa tidningar, godisbitar
och annat. Sedan gick han igenom sak efter sak och berättade att *allt det*
kommr från företag som startats av invandrare. ABBA har t ex en gång startats
av norrmän (och musik-ABBA tog ju in en norska).
  Utan invandrare skulle Sverige ha stannat. "Garpar" är f ö gammalt slang för
tyska invandrare, som kom från tidig medeltid och framåt. Utmärkt föredrag, som
sagt.
I vimlet stötte jag ochså på gamle Christian Gergils, på 90-talet kanske den
störste debattören i media för (ny)liberalism. Man fick litet grand känslan av
en fradgamässig testuggare (t ex i Aschbergs program, om jag minns rätt). Men
sedan dök han upp i Tv4:s bondesåpa "Farmen" och det gick riktigt bra - han
vann skiten! Jag såg många av programmen och där fick vi en annan Gergils.
Social, tänkande, anspråkslös, trevlig - Fradgan var långt borta.
  Jag frågade honom om det och han sade att ett skäl till att han ställde upp
var att kunna visa en annan sida av sig själv. Ett annat skäl är att han
faktiskt har litet mylla i fickorna, så han är en till en del farmare.
  Det han sysslar med nu är hästuppfödning och jag fick veta att det är ett
intresse från, typ, hans barndom där syrrorna alltid hade hästar och han hängde
på. På senare tid har det dykt upp en massa juridiska tråkigheter, som jag
kanske inte bör gå in på för mycket. Men de lokala kommunalbyråkraterna tycker
inte han skall ha hästar och utfärdat bannor, gjort inspektioner osv. (Det
hänger också litet ihop med en konflikt av den som han hyr stall hos.) Det han
förklarade om saken - och det som finns att läsa om det i hans inlägg på
Newsmill - får en att se betydande frågetecken om byråkratpampars oväld. "Det
verkar som om de vill sätta krokben pga mina politiska åsikter", sade han och
det ligger nog i sannolikhetens riktning.
  Men i alla fall var det kul att se honom och utbyta en del ord. Christian
Gergils är snäll, softspoken, samlad, mer TV4-Farmen än TV3-Aschberg. Hans
politiska aktibiteter ligger f n i träda, men han sade något om att någon
hemsida eller något kanske kan slå ned i en förstockad mänsklighet så småningom.
  Försökte uppfordra litet reaktioner kring Wikileaks-såpan, men varken Gergils
eller andra hade så mycket att säga. Jag tror det finns en tvehågsenhet.
"Höger" ogillar att USA får på tasken men gillar att nätfrihet främjas och
feministiska excesser exponeras. "Vänster" gillar att USA får på tasken men
ogilla att...ja, ni fattar. (Min uppfattning är att Wikileaks är bra men att
den juridiskt papperstunna förföljelsen av Assange är skräp. Var hamnar jag då
på skalan?)'

Efter Timbros glöggande var det Alternativt nobelmingel på Akademibokhandeln
bara ett kvarter bort. Och bara tvärs över Hötorget var samtidigt sluttampen på
Nobelfesten i Konserthuset.
  Ackis hade nog felberäklnat intresset, för det dök inte upp mer än ca 20
pers. "Svår konkurrens denna kväll!" sade man (men jag hade med det i min
kalender iaf).
  Jag stötte på än äldre pensionerad ackismedarbetare som varit med om att
instituera Akademibokhandelns dator system sedan Tidernas Början (tidigt
80-tal). Jag berättade litet om vad jag visste om konkurrerande SF-Bokhandelns
system, som mig veterligt (iaf i början och under lång tid) baserades på små
hack av Michael Svensson.
  Så stötte jag på Lasse (tror jag namnet var) från Piratförlaget och han
undrade vem jag var. Så jag viftade med Mord på månen, där en av novellerna ju
ingick i Piratförlagets antologi Döden på isen. Och så kände han Mattias B och
det visde sig att han med Mattias varit på Sunkit. Så vi kände varandra
egentligen, eller hade iaf synts.
  Så försökte jag litet kors och tvärs få igång litet prat om årets
nobelpirstagare i litteratur, Mario Vargas Llosa. Men ingen sade varken bu
eller bä.
  Däremot fick jag fler synpunkter om den stora (komplicerat ord, jag vet!)
strukturomvandling bokbranschen står inför. Min datorsystsemkompis (ovan) höll
med om att Mycket Kommer Att Hända. Andra menade att Pappersböcker Finns Alltid.
  Jag tror dock att Pappersböcker går ned rejält inom tidshorisonten decennium,
dock inte horisonten 1-3 år.
  Nej, efter några plastglas skumpa och nävar chips begav jag mig hemåt.
Polisbilarna utanför Konserthuset var i hög grad kvar, men någon djäkel hade
kvarlämnat all den där förbaskade snön. Man kanske bör lämna in den till SJ:s
hittegodsavdelning?
 "Inlämnat. Otakiga miljarder ton frusen divätemonoxid. Okänd ägare. Åfterfås
mot beskrivning."

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----