[SKRIVA] Ett Arnold-mysterium - SOLVED

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Jun 2014 03:19:55 +0200

Besökte nyligen Riksdagsbiblioteket igen (i Gamla Stan, Sthlm, öppet för alla,
det är bara att skaffa lånekort), som har ett litet men ganska intressant
sortiment fackböcker. Bl a en del böcker om WWII och Hitler. Jag misstänker att
det är böcker Schweden-Demokraten beställt (de lutar ju en smula åt
hitlerhållet).
  Lånade en bok betitlad Jag var Hitlers livvakt, av Rochus Misch, och hickade
till när jag på sid 54 läste:
"...skattkällaren, en sal i de underjordiska delarna där man placerade
presenter till Hitler. En dag tog han nycklarna och släppte in mig i detta
märkliga rum  ... Där fanns tavlor överallt - de stod lutade mot varandra här
och var på golvet - och dessutom en del skulpturer och vaser. Albert Bormann sa
att jag kunde välja bland tavlorna och låna dem jag ville för att pryda vår nya
bostad. Till slut valde jag två målningar. Den ena som var ganska liten och
utan något större värde, föreställde en sjö och var signerad av någon som hette
Arnold, en svensk konstnär."

  Hans Arnold, funderade jag? Det verkade osannolikt. Episoden utspelades 1943
och Arnold var då bara 18 år och kom inte till Sverige förrän efter kriget
(1947). Han var schweizare och från div böcker vet jag att tyskarna och
särskilt nazisterna var avskydda i Schweiz (tyskar kallades Schwabenschwein!).
Skulle han ha skickat Hitler en tavla?
  Jag började Googla och hittade snart en svensk konstnär född 1915, Arnold
Nolle Svensson, känd som landskapsmålare. Hans Arnold brydde sig sällan om
landskap - han målade människor och monster och absurditeter. Jag blev rätt
övertygad om att det kan ha varit denne Arnold Nolle Svensson som sänt Hitler
en tavla i present när jag här läste att han varit frivillig i finska
Vinterkriget:

http://www.svenskakonstnarer.se/start/plus_artist.php?chr&aid26

"...nångång under den här tiden ryckte Nolle också in i finska vinterkriget.
 Det var mest en tillfällighet, ett hastigt löfte under en glad kväll
som gjorde soldat av honom."

Som frivillig i VInterkriget ligger det nära till hans att konstnär Svensson
hatade Stalin och ryssarna och möjligen då såg Hitler som en hygglig typ. Men
beskrivningen på siten nämner ingenting om nazistsympatier. Vid en bildgoogling
hittar vi landskap av Arnold Nolle Svensson; sjöar är inte vanliga, men
förekommer.
  Mysteriet löst, tror jag. Andra kandidater som passade där Arnold ingår i
namnet fann jag inte. Arnold Nolle Svensson var tydligen relativt ansedd, men
hur många vet att han skickade en tavla i present till Hitler?

--Ahrvid

Ps. Och som nämnts, Riksdagsbibliotekets avdelningar för "vetenskap" domineras
HELT av böcker om påstådd "klimatkris". Inte undra på att riksdagsledamöter och
politiker i allmänhet är helt snurrigt okunniga i ämnet och gaggar som de gör,
när deras läsning är så etremt ensidig. (Såvitt jag vet ingår i
Riksdagsbibliotekets uppgift att köpa in böcker, vilka som helst, som
riksdagsmän beställer för läsning. Det är intressant att gå bland hyllorna och
fundera på varifrån de får sina knäppa idéer, de små politrukliven.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /