[SKRIVA] Re: Etik och filosofi

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 12 Jun 2014 15:05:06 +0200

Rickard:
> Det är enkelt att intuitivt och ryggmärgsreflexmässigt tycka att det ligger
> något i egoismen
  Men egosim som utgångspunkt är ju den där stollan A Rand. Det är inte  tesen
ovan. Det är inte "egoism"  att ta ansvar för sina närmaste (eller mer precist
det som ligger i ens närområde). Det finns en god princip som kan formuleras
ungefär att man kan inte begära mer än vad som är rimligt. Och det är ens
närområde man kan påverka.
  Ligger en del i det.

  Men frågan är vem som skall definiera det! Inom kollektivismen brukar det
vara någon utomstående som uppifrån definierar vad som skulle vara allas plikt,
oavsett om man håller med eller ej.
  Om man är ganska hygglig på att skriva och gilla noveller är man till hjälp
för andra genom att driva en novellista och skriva saker som är andra till
nytta och nöje. Det är att bidra till intellektuell stimulans, kulturell
odling, överföra kunskap, osv som är till allmän nytta. Det blir bäst om man
själv avgör, utifrån vad man nu har för talanger, vad som är till nytta.
  Och apropå utomstående som uppifrån vill definiera andras nytta, kan vi ju ta
t ex att det Stora Kollektivet tycks propsa på att oavsett bevisläget håller
jorden på att koka. Jag vill nog hävda att det är till absolut nytta att gå
emot sådana villfarelser och att lägga ned en del energi på att försöka
argumentera emot idiotierna.

>Eftersom andra är lika mycket värda som du själv.
  Vad är människovärde? Hur definierar man det? Är inte Bill Gates ekonomiskt
mer värd än du? Är inte William Shakespeare konstnärligt mer värd än du? Har
inte Fredrik Reinfeldt större politiskt värde än du?
  Det rimligaste är att gå på att alla människor, så långt det bara går, skall
ha *lika rättigheter*. Inneboende värde går inte att definiera. Det formuleras
t ex i den amerikanska konstitutionen, såsom att alla människor har rätt till
liv, frihet och *strävan* efter lycka. Det står inte att alla garanteras lycka,
alla kan inte garanteras lika inneboende värde av lycka - men alla har lika
rätt att söka densamma.

  Fast jag föredrar termen "nytta". Det är till nytta både att bidra till mer
lycka och till mindre lidande. Det täcker båda sakerna, och mer därtill. Nu är
jag inte redo att *exakt* definiera nytta, men en preliminär uppfattning kan
vara att det är en korg av olika komponenter, inkluderande bl a mer lycka,
mindre lidande, ökande av kunskap, personlig frihet, mer ekonomiska resurser,
bättre hälsa, osv. (Det  är bättre att följa en preliminär uppfattning om nytta
än att inte följa något alls.)

  Låter rimligt. (Och det är därför vi har ett rättsystem ägnat att  så långt
som möjligt eliminera sådant.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /