[SKRIVA] En timme med Tolkien-Inger

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 20 Oct 2012 16:24:45 +0200

Var just och bevistade vernissaget med Inger Edelfeldts Tolkien-verk på
Seriegalleriet. Naturligtvis måste jag gå dit.
  På plats någon timme efter att det öppats och såg många bekanta, framför allt
med rötter i tolkienfandom. Per, Martin, BoK, men också andra som Lena, Torun,
men också en annorstädes bekant i form av Jacob (ivrig tolkienläsare men ej
"inblandad"). Martin påminde mig om hur vi 1981 gjorde "Radio Futura" ihop!
(Sveriges första sf-föreningsnärradio!)
  Detaljgranskade förstås Inger E:s verk. De bestod delvis av förarbeten
(skisser) och i övriga delar av färdiga verk (totalt ca 90, blyerts, färgpenna,
akvarell, gouche, olja) är ju extremt känd inom gebitet. Hennes verk har
illustrerat såväl internationella tolkienkalendrar som de stpra editionerna
(från 80-talet och framåt) av svenska tolkienutgåvor. Priserna låg på från 1500
kr för skisser/förarbeten till ca 5000 för färdiga *suveräna* målningar. Ca 20%
såldes direkt.
  Nu skall jag berätta en föga hållen "hemlighet": Inger Edelfeldt och jag gick
i samma gymnasium, Nya Elementar i Bromma. Hon är ungefär ett par år äldre än
jag så vi bara skolkamrater i ett år, men jag minns hur jag i ettan (hon i
trean) såg hennes tidiga målningar utställda i rektorskorridorel. Det var
Ingers specialarbeten.
  - Hm, sade hon när jag frågade. Det var mina "renässansmålningar".
  Och det stämmer. Det var italienska miljöer och prinsar.
  Jag pratade en hel del med Inger på vernissaget, så där några minuter i taget
(hon hade många gäster att omhänderta). Hon hävdade att hon mindes mig från t
ex SFSF, sent 70-tal, och det är sant. Jag påminde om att Stieg Larsson var med
då också, och hon anmärkte ungefär:
  - Ja, så var det. Du och jag och andra, vi kände Stieg Larsson. Men vem kunde
ha anat vad som skulle hända...
  Jag frågade vad hon höll på att skrkiva nu (Inger är också berömd
författare). Här blev svaren litet mer
intrikata/svävande/eller-bara-svårt-att-sammafatta-för-mig men hon sade att en
del var på gång. Hon skriver framför allt det hon kallar sagor och så vanliga
romaner med inslag av "magisk realism".
  Iinger Edelfeldts sista tolkienteckning/verk var från 1996. Sedan dess hade
hon inte haft större lust att gräva ned sig i JRRT:s verk. Hon hade inte ens
läst Erik Anderssons nyöversättning. (Erik kände hon dock, sade hon - setts i
förlagsammanhang.)
  Med andra på plats hade jag skäl att diskutera Åke Ohlmarks usla
översättning, och förtäljde om John-Henri Holmbergs utmärkta föredrag/sågning
på senste Swecon.
 Utmärkt konst, trevligt folk, intressant prat i en dryg timme.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id?86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)