[SKRIVA] En sorts sf-kongress redan 1955...

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 1 Nov 2014 16:07:40 +0100

Vi känner till att den första svenska sf-kongressen hette Luncon och skedde
1956 i Lund. Men i en bok läste jag om en sorts (vi skall inte överdriva)
evenemang 1955: Tekniken och morgondagens samhälle, på biografen Rigoletto i
Stockholm. (Boken är om historiken för alternativa bränslen, gengas,
skifferolja m m, Motorspriten kommer, Gidlunds förlag, 2014; inte en så bra
bok, inte så mycket teknik, inte så mycket om gengasen under WWII som jag
hoppats.)

  På sid 83 läser vi:

"Men till kontexten hör också konferensen 'Tekniken och morgondagens samhälle'
- även kallad Rigolettokonferensen - som anordnades på biografen Rigoletto och
LO 1955. Konferensen samlade flera hundra centrala aktörer inom vetenskap,
näringsliv och politik till gemensam diskussion om vetenskapens och teknikens
roll för ekonomin och det framtida samhällsbygget."

  Via googling får jag fram att Tekniken och morgondagens samhälle hölls 15-16
november och att det tydligen kom ut en bok efteråt som hette just Tekniken och
morgondagens samhälle. En hel del av programmet skall även ha handlat om
atomkraft. Så mycket mer har jag inte hittat. Det var tydligen en viktig
konferens för den hänvisas till i många källor (utan att ge mycket detaljer)
och vi skall nog inte fästa oss så mycket vid att sossar och LO var arrangörer.
Jag tror att borgerliga politiker som ville kunde närvara också. Sossarna var
vid denna tid ganska "utopiska" av det sociala ingenjörkonstslaget - jfr
makarna Myrdal - i motsats  till nu då man mest pratar om att gå bakåt i tiden
till hur det var förr.

  Man kan nog inte kalla det en "sf-kongress" men definitivt var det något slag
av futurologisk kongress (hattippande till Stanislaw  Lem...). Jag känner inte
till någon tidigare konferens i Sverige med så klart uttalad
framtidsinriktning. Det vore intressant att se en deltagarlista, och kolla
vilka från kulturlivet som närvarade. Rymd-Harry Martinson kanske? Tidskriften
Häpna hade redan startats och sf-tankar var en smula inne, med flera
sf-bokserier, jorden-invaderas-filmer från Hollywood, rymdåldern alldeles runt
hörnet osv.

  1950-talet var tämligen futuristiskt!

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /