[SKRIVA] Re: En profetia

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 28 Nov 2012 22:30:44 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Detta skrev jag 2  nov på Facebook, angående den tydligen
> jätteintressanta upptäckt utan närmare specifikation som NASA säger
> sig ha gjort på Mars (och hemlighåller tills man vet bestämt att det
> är vad det är -- vad det nu är):
  Hemlighålla och hemlighålla. Det är väl rätt rimligt att man vill dubbel- och
trippekolla innan man släpper en nyhet som ev är av betydelse; det är dessutom
god vetenskap och det är just för at undvika av kritik av det slag du framfört
(om att vara för snabb på hanen).

> "När NASAs Marsrovers hittills inte givit mycket av intresse, ser
> PR-avdelningen till att haussa upp nyfikenheten kring detta
  Nu är inte nyheten primärt från någon av NASAs diverse PR-avdelningar, utan
den kommer från en intervju med en NASA-chef gjord av mediabolaget NRP.

> kommer att utmynna i ett 'nja, kanske'...
  Tja, det är fullt möjligt. Vad man kan förvänta sig är - kanske - att man
hittat organiska molekyler som kan kopplas till livsmöjligheter. Det finns nog
många som inte finner det så upphetsande och säger "Nja...".

> Så att NASA kan fortsätta
> ansöka om anslag från staten för ytterligare Marsprojekt.
  Jag anser att NASA och även andra (det finns fler rymdorganisationer, i andra
länder) helt oavsett det som nu är aktuellt, bör satsa på fler marsprojekt!

> Jag brukar
> ha rätt i sådana här sammanhang, och jag får det nu också ;)
  Jag tycker det vore trist om du har rätt, men INTE för att du får rätt (det
får du för all del ha) utan för att det vore intressant om man hittat något
(och har du rätt har man inte hittat något).

> Forskare
> är exakt lika manipulativa som alla andra yrkeskårer som är beroende
> av andras välvilja.
  Jag kan känna igen sådana synpunkter (t ex allt klimattrams). Normalt är det
dock mest frekvent inom det som på engelska kallas "social sciences"
(humaniora, samhällsvetenskap osv) eftersom det hanterar saker som inte är
mätbara och gärna framlägger teser som inte är falsifierbara.

> Nu får vi se hur det går :P
  Det får vi väl se. Såvitt jag vet tänkte rönen presenteras på en konferens 3
dec, vilket är i början av nästa vecka. Skall erkänna att jag blir en smula
besviken om det visar sig vara en tummetott. Jag *vill* att man skall ha hittat
något intressant på Mars, men enligt min uppfattning är marsprojekt eller andra
rymdprojekt inte avhängigt om så sker.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id6081462  / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id6081454  / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 0..2..7))