[SKRIVA] En profetia

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 28 Nov 2012 14:22:04 +0100

Detta skrev jag 22 nov på Facebook, angående den tydligen
jätteintressanta upptäckt utan närmare specifikation som NASA säger
sig ha gjort på Mars (och hemlighåller tills man vet bestämt att det
är vad det är -- vad det nu är):

"När NASAs Marsrovers hittills inte givit mycket av intresse, ser
PR-avdelningen till att haussa upp nyfikenheten kring detta, och det
kommer att utmynna i ett 'nja, kanske'... Så att NASA kan fortsätta
ansöka om anslag från staten för ytterligare Marsprojekt. Jag brukar
ha rätt i sådana här sammanhang, och jag får det nu också ;) Forskare
är exakt lika manipulativa som alla andra yrkeskårer som är beroende
av andras välvilja.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/marsfynd-halls-hemligt-i-tva-veckor";

Att det är ett pr-trick tvivlar jag alltså inte på; antingen visar det
sig bara vara ett "kanske-fynd" (*kan* vara en bakterie, *kan* vara en
lava...)  eller också visar det sig vara ett fynd som inte är hälften
så revolutionerande som man givit sken av: en oväntad förekomst av
aminosyror eller bara en geologisk besynnerlighet som inte har med
utomjordiskt liv att göra... etc. Nu får vi se hur det går :P

/ Rickard