[SKRIVA] En kväll om bokbranschens framtid

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 28 Aug 2009 10:36:34 +0200

I går kväll var det paneldebatt om bokbranschens framtid i vår härliga
elektroniska tidsålder. Jag tipsade om evenemanget på vår lilla SKRIVA-lista,
men inga okända SKRIVAiter dök upp vad jag kunde se. Såvitt jag vet var det
fritt för envar att anmäla sig (nå, någon bokanknytning var nog bra), och det
hela blev tämligen välbesökt. Över 150 deltagare skall det ha varit. Det
avhölls på förlaget Natur & Kulturs fantastiska kontor på Karlavägen, en
takvåning med en lång balkong som vetter mot Humlegården. Där kunde man sitta
och titta ut över trädtopparna medan solen sjönk och filosofera tillsammans med
författarförbundets ordförande Mats Söderlund. NoK bjöd på riktigt goda
"ubåtar" (mackor med pålägg, som ost, skinka m m) och dryck.
Jo, det var faktiskt så att jag hade ett längre idéutbyte med herr
författarordföranden. Vi filosoferade över vad man kunde vänta av framtiden för
branschen. Vi diskuterade t ex Google Books, som författarförbundet är ganska
positivt till, men svenska förläggare inte gillar alls. Google ger faktiskt
författarna ett ganska bra bud - de kräver inte ensamrätt och om det blir
intäkter får författarna hela 60%. Vi diskuterade litteraturens status idag,
och var eniga om att bokmarknaden ser relativt bra ut. Folk läser mycket, och
läsningen har i flera decennier legat på en ganska stadig nivå, trots ökad
konkurrens från allt fler TV-kanaler, video, dataspel, Internet, m m.
Piratkopiering av böcker är inget problem (utöver av studentlitteratur) men det
förekommer en hel del fildelning av ljudböcker (en ljudboksförläggare satt
bredvid oss och var förstås skitsur på detta).
Ordförande Söderlund sade ungefär "Ja, böcker är viktiga, men det är ju inte så
att hela världens öde står och faller med dem!", och det är kanske att ha
nyttig distans till ämnet. Jag noterade att ingen egentligen vet vad som kommer
att hända med bokbranschen på 10-20 års sikt. Den som visste det skulle redan
ha genomfört det och blivit miljonär på kuppen. Jag menade att utvecklingen
troligen kommer att ge större utrymme för "små spelare", dvs mindre förlag,
mindre kända författare, osv. De stora förlagen får maka litet på sig. Man
kommer att experimentera en hel del med olika "affärsmodeller", som det heter,
och E-böcker kommer att bli allt viktigare (Googles läsplatta Kindle kommer
kanske till Sverige typ i höst).
Jag nämnde också att jag tror/hoppas på en bättre framtid för novellen. Det är
ett bra format för läsning via E-medier och novellen passar vår stressade
tidsålder. Söderlund höll med om detta och tyckte att novellen var
underutnyttjad. Det borde finnas mer plats för den. (Jag kommer aldrig att
förtröttas i mitt korståg för att höja novellens status!)
Jag såg en hel del bekanta ansikten. Den enda inom sf/fantasy var Catharina
Wrååk, NoK-förläggare men på gamla da'r också fantasyförfattare (under namnet
Jo Salmson). Där var Ann-Marie Skarp från Piratförlaget (som jag också träffade
i juni, då Kapitel1 hade presentation av Bok-SM-vinnaren), Linda Skugge (som
jag faktiskt växlade några ord med), Expressens chefred Otto Sjöberg (som jag
också växlade ord med, men jag inser i efterhand att jag missade chansen att
sälja in min artikel om hur illa Sveriges Författarfond sköts) och en hel del
andra, exempelvis Mattias Boström, piratförläggare och känd från siten
Kapitel1. (Och så träffade jag den där käcke rymdkillen, som jag stött på
tidigare, men banne mig inte minns namnet på! Vi snackade bl a om Christer
Fuglesangs kommande rymdresa.)
Otto Sjöberg berättade bl a om Expressens strategi att sälja böcker och DVD:er
tillsammans med tidningen, en affärsmodell som ger extra pengar och blivit
ganska framgångsrik. Man hade tidigare t ex en kampanj då man sålde ett antal
klassikerböcker tillsammans med tidningen, vilket kan låta som ett ganska smalt
projekt. Men även de böckerna gick ganska bra, sade otto Sjöberg, och det hela
var ju en kulturgärning.
Hela poängen med denna kväll var annars paneldebatten.
Den leddes av författaren Björn Linell och i panelen satt just Otto Sjöberg,
samt Linda Skugge (som ju blivit förläggare, via Print-On-Demand-förlaget
Vulkan) och Per Helin. Den senare kommer från början från musikbranschen och är
nu VD för förlaget Publit, som också sysslar med Print-on-Demand.
Jag pluggade in min lilla bärbara i ett ledigt vägguttag (annars tenderar
strömmen att ta slut när det är som mest spännande) och satte mig och
antecknade vad som sades. Jag skall bara säga några ord om vad som yttrades,
för jag tycker inte debatten blev så fruktansvärt klargörande.
Linda Skugge noterade att hon troligen blivit Sveriges störste förläggare,
eftersom något i stil med 10 000 (!) böcker utgivits via Vulkan. Det är
visserligen "egenutgivna" böcker i allt från några få till några hundra ex, men
är ändå rätt imponerande. Det finns ett oerhört intresse hos folk att få ge ut
sina böcker, en sorts entreprenörsanda. Hon tyckte att de gamla elefanterna i
bokbranschen inte hänger med, utan måste tänka om. Varför inte införa reklam
och annonser i böcker, t ex? Det är många "vanliga människor" som här kan utge
sina böcker. Det kan handla om allt från släktforskning till böcker om olika
lokala språkdialekter. Vulkan ser sig inte som en konkurren till de
traditionella förlagen, utan mer som ett komplement. Vulkan "tjänar ganska bra
med pengar", fick vi också veta.
Hon noterade att förlagsbranschen håller på att göra samma misstag som
skivbolagen. De gjorde ingenting, och blev sedan tagna på sängen av fildelning
m m. Bokförlagen borde på stubben gå ihop och grunda ett Bok-Spotify
Otto Sjöberg talade om att bokbranschen måste hitta nya affärsmodeller. Det kan
handla om nya distributionsmetoder och nya sätt att generera intäkter. Han
nämnde här just Expressens strategi att sälja saker tillsammans med tidningen.
Deras klassikerböcker sålde i totalt 1 miljon exemplar, faktiskt. Det är inte
något man gör för att "sälja tidningar" utan det är ett sätt att få extra
intäkter. Han tyckte också att tidningarna varit sena med att ta till sig
Internet. När man på 90-talet upptäckte att nätet fanns gjorde man under lång
tid ingenting, och sedan rusade alla dit som yra höns. Bokförlagen har inte
varit bättre.
Per Helin höll med om att bokbranschen höll på att göra om skivindustrins
misstag (och han kommer ursprungligen därifrån). Man har ingen riktig idé om
vad man skall göra med Internet och på Internet. Bokbranschen ligger tio år
efter skivbranschen, menade han. Han trodde inte på s k DRM ("Digital Rights
Management" = kopieringsskydd), men väl på s k vattenmärkning av filer (en
sorts osynlig filmärkning). Bokbranschen borde bli bättre på att ha sina böcker
i "backlist" (att ha dem "i tryck"). Han sade något om att i framtiden "kommer
den djupa metadatan att bli mer värd", men jag begriper ärligt talat inte
riktigt vad han syftade på. (Vad är bokutgivningens "metadata"?)
Linda Skugge tyckte att det satt för många betonghäckar i förlagsbranschen.
"Man borde kicka hälften och sänka lönen för resten."
Ann-Marie Skarp antydde i ett inlägg att Piratförlaget i framtiden kommer att
sälja böcker som kan läsas på Iphone. Intressant.
Otto Sjöberg sade att "det viktiga är at identifiera en bra story och veta hur
den skall berättas. Boken är bara början på berättelsen, utan det gäller att se
hur man kan förpacka den i nya former. Bokförlagen har varit bra på att
identifiera bra stories, men nu gäller det att hitta de nya formerna." Det lät
ju litet filosofiskt, men är nog enklare sagt än gjort.
Per Helin sade att man bör se bokutgiving som "ett kluster av olika saker".
Förlagen bör samarbeta mer med varandra.
Det sades nog ett och annat till, men på det hela taget blev jag faktiskt litet
besviken på debatten. Det sades ingenting direkt nytt, inget epokgörande, det
dök inte upp särskilt många nya idéer. Det verkar som om bokbranschen är rätt
förvirrad i frågan om Vad Som Kommer Att Hända I Den Elektroniska Tidsåldern.
Personligen tror jag att projekt som just Vulkan, men även exempelvis Kapitel1,
är intressanta, men det behövs fler nya idéer, fler nya projekt. 90% av alla
nya ideer kommer att misslyckas, men de 10% som blir kvar är värda besväret.
Att skriva litterära manifest, som man sysslat med i DN på sista tiden, hjälper
dock inte ett dugg. Vi kan notera att manifestens undertecknare inte säger ett
pip om hur litteraturen skall förhålla sig till nätet!
Efter debatten fortsatte vi att diskutera i små grupper. Jag tyckte de små
kringdiskussionerna var mest givande, och sammantaget blev det en både närande
och givande afton.

IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07) Sänd bidrag till Fantastiknovelltävlingen 2010
(1000 kr i förstapris) senast 31/8 till fantastiknovell@xxxxxxxxxxx och
ahrvid@xxxxxxxxxxx .
Show them the way! Add maps and directions to your party invites.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/products/events.aspx-----