[SKRIVA] En journalist som inte är "rödgrön"?!??!

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 18 Feb 2014 00:33:43 +0000

Råkade läsa en bokrecension i tidningen Expressen och den uttrycker faktiskt
INTEen "rödgrön" livssyn. Nej, tvärtomTherese Bohman (!) skriver i polemik mot
bokens författare att det minsann inte ärde borgerliga politikernas fel att
"Stockholm blivit kallt".Hon har själv gjort sina "hundår" och "Jag tänkte
aldrig något annat än att det var mitt eget fel. Och att det var upp till mig
att göra det annorlunda."
Nära femtio procent av recensionen handlar inte om boken i sig, vad dikterna
handlar om eller hur de är skrivna. Nix, recensenten väljer att lägga in och
recensera sitt eget förflutna istället. Och så ärdet mer politisk analys så
klart:"Samtidigt som man kan tycka att det är förkastligt att förhållandena i
vård och hemtjänst är dåliga, kan man vägra att se det som definitionen av
förnedring att jobba där."Vad ska vi göra med varandra" marknadsförs som
kampdikt som vill förändra världen, men jag har störst glädje av den när jag
läser den som ett personligt vittnesmål av en deppig och osäker period i livet.
Wrangborgs formuleringar är både knäckande självklara och svindlande vackra.
Ibland fångar hon staden Stockholm perfekt, i så stämningsfulla bilder att jag
ser dem framför mig som storslagna målningar. Men jag undrar över det vi som
finns i texten, som bor i staden och vars talan Wrangborg för. Vilka är det?
Vi, med den gemensamma erfarenheten av att stå längst ner på både arbets- och
bostadsmarknad?Jag har också stått där och jag känner inte igen mig."

http://www.expressen.se/kultur/bocker/kalla-fakta/