[SKRIVA] En grotta för 17 miljarder...

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 13 Oct 2013 14:59:08 +0200

Idag var det öppet hus, eller snarare öppen tunnel, till den s k Citybanan som
byggs under Stockholm. Som vädret var vackert kilade jag till Fatbursparken där
man kunde gå in och kolla på den grävda grottan.  Men planerna fick ställas in,
ungefär som SJs tåg...  Det var kö som till värsta rockkonserten! Kön gick i
två slängar genom hela parken, sedan upp för trapporna och en bit ut på
Medborgarplatsen. Det var tusentals personer som väntade! Och eftersom det bara
var 1,5 timme kvar av den tid öppna tunneln skulle pågå var det mycket tveksamt
om det lönade sig att ställa sig sist i den säkert 600 m långa människoormen.
(Jag får istället hoppas att populäriteten för visningen får dem att utlysa
fler tillfällen att besöka tåggrottkomplexet.)

Den här tunneln kommer att kosta 17 miljarder (!) och ger två nya tågspår genom
Stockholm, för att lätta på den s k getingmidjan över Riddarfjärden.  Men man
missade ett gyllene tillfälle!  För ett par decennier sedan ingick i det s k
Dennispaketet att istället lösa problemet med ett tredje spår på nuvarande
tågbro över Riddarfjärden. Det hade visserligen bara ökat kapaciteten med 50% -
vilket dock räckt! - men hade bara kostat 1 miljard (jämfört med 17!). Det hade
varit relativt enkelt, bara en fråga om att bredda den nuvarande bron.

Men miljöaktivister stoppade det tredje spåret, främst med argumentet att det
nya spåret skulle passera 1,5 meter från ett 1700-talshus som man trodde skulle
skaka sönder. Experter var oeniga. Det påpekades att spåret gick precis före
infarten till Stockholms Central, då alla tåg körde i krypfart (för att kunna
bromsa vid perrongerna) och med gummidämpning, grundförstärkning och liknande
kunde ev vibrationer minimeras. Huset skulle nog klara sig.  Istället har man
slängt ut 16 miljarder extra och försenat det hela i över två decennier på
något slags hallandsåsprojekt under staden!  Jag är inte emot att man ökar
tågkapaciteten genom Stockholm. Det behövs. Men varför tog man inte den
billiga, enkla lösningen för 20 år sedan? Politikerna tycks vara generösa med
andras pengar, allas skattepengar.  Jag undrar om de tusentals som köade tänkte
på det?

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /