[SKRIVA] Ellison pubbar memoarer

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 28 May 2008 13:38:34 +0200 (CEST)

Från utländsk källa erfar jag att Harlan Ellison skall publicera sina memoarer,
som beräkbas komma 2010 från Richar Curtis Associates (om jag förstod
förlagsnamnet rätt). De kommer att heta Dreams with Sharp Teeth (underrubrik
Harlan Ellison Working without a Net) och skall bestå av en samling anekdoter,
och varje anekdot följs av den novell som inspirerades av den (så det blir en
blandning av memoarer och novellsamling).
  Jag har f ö ofta funderat på skillnaden mellan memorare och en
självbiografi. Jag förmodar att "memoarer" (ordet har med "minnen" att göra) är
mindre ambitiöst, och kan utgöra minnesanteckningar av olika slag, medan en
(själv)biografi torde vara ett försök att täcka ett helt liv.