[SKRIVA] Elib säger upp biblioteksavtal

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, "novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx" <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 5 Aug 2014 22:23:28 +0200

Enligt TV4:s nyheter säger Elib (som ägs av Bonnioers, Norstedts, NoK och
Piratförlaget) upp sitt avtal med biblioteken, det som hittills givit dem 20
kr/lån.
  Och det är inte för att göra lån billigare, utan för att de skall bli *ännu*
dyrare, särskilt på nya böcker. Från när ev nya, dyrare avtal skall gälla anges
inte (jag googlade men fann ingen info om det - om jag får gissa från någon
gång i höst).
  Jag tror att de stora förlagen skjuter sig i foten. Att försöka pungslå
biblioteken på ännu mer pengar lär leda till reaktioner, t ex lagstiftning om
billigare rättigheter för biblioteken.

--Ahrvid

Ps. Jag tror att de stora förlagen måste förbereda sig på att downsiza, och
inrätta sig i en roll där de som mellanhänder har *mycket mindre* att ta ut i
bokproduktionskedjan.

www.skriva.bravewriting.com & delta i FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2014
http://www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya