[SKRIVA] Re: Elektroner perfekta klot

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 21 Dec 2013 20:59:52 +0100 (CET)

On Sat, 21 Dec 2013, Ahrvid wrote:
> Ny forskning visar att elektroner (tydligen) är "perfekt runda", och
> inte t ex ovala. Och det utgör problem för den s k standardmodellen och
> teorier om universum:
>
> http://io9.com/yes-electrons-are-perfectly-round-and-thats-a-prob-1487211887

Njae, att elektronens ter sig sfäriskt så noggrannt man kan mäta är inget
som helst problem för standardmodellen. Man har också inte hittat några
spår på att elektronen har något dipolmoment, vilket är i enlighet med
standardmodellen.

Problemet är att det är ett hårt bakslag för supersymmetrimodellerna, som
ofta brukar ses som tårtan till kaffet för alla som vill förklara mörk
materia. (Den mörka materien förklaras inte av standardmodellen).

> Fast ärligt talat har iaf jag ägnat mycket få tankar åt elektroners
> exakta form. Och det beror påvad man kallar partikel/våg-dualiteten, dvs
> att elektroner uppvisar egenskaper hos BÅDE partiklar och vågor. Så det
> naturliga har nog varit att tänka på elektroner som ett sorts "moln",
> och ett moln är det kinkigt att ge någon bestämd form.'

Så långt man kunnat mäta är elektronen en punktformig partikel, och inte
alls något slags moln. Man har aldrig kunnat mäta nån undre gräns för dess
rumliga utsträckning. Elektronens vågegenskaper handlar inte om partikels
form, utan om var man kan tänkas finna den (och med vilken hastighet,
spinn, osv) när man mäter den.

Sedan har elektronen ett moln av virtuella partiklar som ligger utanpå,
allt intensivare ju närmre elektronen man kommer, vilket dämpar den
skenbara laddningen sett från avstånd.

Jag har inte läst själva arbetet, men jag skulle gissa att det är det
sistnämnda man har försökt mäta variationer i.

>  Men endera dagen upptäcker partikelfysikerna säkert att Higgs partikel
> är en perfekt kub...

:-)

Vänliga hälsningar
Fabbe