[SKRIVA] Re: Einsteins papper

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 15 Dec 2014 11:33:25 +0100 (CET)

On Mon, 15 Dec 2014, Ahrvid wrote:
> Och angående Einstein. Det är en hel del om honom och relativitet i Max
> Tegmarks bok Vårt matematiska universum, som handlar om Den Stora Frågan
> Om Livet, Universum Och Allting. Tegmark är svensk fysikprofessor vid
> MIT i USA. Jag har bara hunnit läsa knappt hälften ännu, men det är
> definitivt en av de bättre böcker jag stött på i ämnet kosmologi. Kan
> vara ett julklappstips för den som undrar över Big Bang, tiden, svarta
> hål, konstiga partiklar osv.

Tack för tipset. Jag har tänkt köpa boken ända sedan Tegmark skrev om att
han skulle ge ut den, och kände inte till att den dessutom översatts till
svenska.

Jag har haft en del mejlkonversationer med honom då jag för ett antal år
sedan upptäckte han (äntligen någon!) nått samma slutsatser när det gäller
de djupa frågorna som jag. Men såklart hade jag inte gjort samma djupa
matematiska analyser på det hela.

Modal realism och Matematiskt Universum-hypotesen har fått förvånatsvärt
lite utrymme i media.

Hälsningar
Fabbe