[SKRIVA] Edelfeldt läste novell

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 1 Dec 2008 11:31:59 +0100

Jag har tidigare berättat om att Sveriges Radio drar ned på sina
novelläsningar. Dock var Inger Edelfeldt med i fredags, med en intervju och
läsning av novellen "Den missnöjda drottningen".
  På P1:s hemsida
http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1057påstås att hon "för
första gången har hon nu skrivit sagor för vuxna."
   - Jag har alltid älskat de gammaldags sagorna, och nu ville jag, i HC
Andersens och Selma Lagerlöfs anda själv ge ut en samling konstsagor för vuxna;
låta det nutida edelfeldtska språket träda tillbaka och använda sagans tydliga
språkbruk, form och symboler för att skriva om tidlösa mänskliga processer,
står det baksidesomslaget till årets bok Namnbrunnen med undertiteln Sagor.
  Men "sagor för vuxna" har hon väl skrivit förr! Programmet kan höras på:

http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=1057

--Ahrvid,

som gick i samma gymnasium som frk Edelfeldt (men hon var 1-2 årskurser högre)
--ahrvid@xxxxxxxxxxx / ahrvid@xxxxxxxxxxxx / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe)YXSKAFTBUD,
GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP!
Discover the new Windows Vista