[SKRIVA] Re: EU-valet

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 27 May 2014 14:24:41 -0700

---- On Tue, 27 May 2014 13:51:09 -0700 pia lindestrand  wrote ----

> Fast det var ju faktiskt Allians-regeringen som hittade på fas
> 3-systemet (senare omdöpt till sysselsättningsfasen). Och
> den, fas 3 alltså, går ju ut på att statliga medel plöjs ned i privata
> verksamheter för att "sysselsätta" arbetslösa.

Jag har praktisk erfarenhet av detta (inte för att jag själv varit fas treare,
utan därför att jag har egen firma, haft kontakt med och diskuterat detta med
arbetsgivare och arbetsförmedlingen), och jag tror uppriktigt inte att det är
fullt så enkelt. En gammal tanke från socialdemokraternas folkhem är att alla
vuxna och arbetsföra människor ska vara sysselsatta, även om de inte har fast
anställning i näringslivet (dvs är arbetslösa). Självklart är det en utmärkt
idé att dessa arbetslösa sysselsätts genom att arbeta i statlig eller kommunal
verksamhet, istället för att bara passivt ta emot skattepengar varje månad i
väntan på "riktig" anställning.

Det som skett i ett högerorienterat Sverige är att staten och kommunerna
överlåtit ansvaret för att sysselsätta de arbetslösa till den "riktiga"
arbetsmarknaden. Alltså får arbetslösa fas treare möjligheten att arbeta för
"riktiga" företag som tar emot bidrag för att sysselsätta dem, istället för att
statliga institutioner tar emot bidrag för att sysselsätta de
långtidsarbetslösa.

När man förklarar det på detta sätt låter det mycket sunt och givande för alla
ekonomiska parter; men givetvis inte för politisk vänster och radikalism som
vill att inget annat än planekonomi och/eller statligt företagande ska vara
möjligt. Men erfarenheten säger också att det inte fungerar.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).