[SKRIVA] EU på väg att förbjuda porr?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 9 Mar 2013 23:05:53 +0100

(Får posta om. Det är troligen buggar i Hotmail som gör helt OK postningar till
skräcktecken. Jag vet att texten var OK, för jag hämtar om den från min
"outbox" där den ligger helt som den bör se ut. Textförvrängning har hänt förr
och lär dyka upp igen. --AE)

Ting rörande yttrande- och
informationsfrihet bör ligga kulturproducenter varmt om hjärtat. Nu
verkar det som om vissa krafter inom EU försöker smyga igenom ett
allomfattande porrförbud:

http://www.dn.se/kultur-noje/forsok-till-porrforbud-upptackt-i-eu-rapport

"Det
 är i rapporten ”Avskaffandet av könsstereotyper inom EU” som bloggare
upptäckt vad de anser vara ett hot mot yttrandefriheten. I en passage
efterlyser rapportförfattarna nämligen ”ett förbud mot all form av
pornografi”. Det är en ”oacceptabel politisk invasion i folks sovrum”,
skriver Piratpartiets EU-parlamentariker Christian Engström, en av de
som uppmärksammat förslaget.
  – Det är absurt om EU skulle få för
sig att förbjuda porr – det är en populär form av underhållning som
många tycker om att titta på, säger han till DN.
  Anser du inte att porr är objektifierande och förnedrande?

 – Sex är inte något förnedrande. Jag kan inte heller se att det är
något fel om samtyckande vuxna har sex med varandra, säger Christian
Engström.
  Han påpekar att det är människors rätt till privatliv som
 ligger Piratpartiet "varmare om hjärtat" än produktionen och
konsumtionen av pornografi. Christian Engström nämner Europeiska
konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna.
  – Artikel 8 säger att alla har rätt till skydd för sitt privat- och
familjeliv, sitt hem och sin korrespondens."

Man
 kan tycka vad man vill om pornografi, men är inte det människors ensak,
 ungefär som EU-parlamentarikern Christian Engström säger? (Excesser där
 samtycke kan betvivlas, som barn- och våldsporr, är förbjudna.) Det var
 1971 som paragrafen om "tukt- och sedlighetssårande" togs bort i
Sverige, vilket legaliserade porr. Förbudet hade redan under många år
underminerats. I Lektyr och FIB-Aktuellt (bägge med historik som gamla
kulturtidskrifter, bl a som novellforum; en sidonot) hade allt fler
damer fått allt mindre kläder. Filmer blev allt mer "vågade". De
radikala såg förbudets upphörande som en stor seger. Vi hade haft
"Summer of Love". Kulturradikaler skrev porrantologier. VI blev nyfikna
både gula och blå.
  Enligt min uppfattning skall lagstiftning som
tung huvudregel avhålla sig från både moralisering och att tafsa i
människors privatliv. Undantag må göras om det finns *särskilt* starka
skäl, som t ex att undvika någon konkret fara. I
Tryckfrihetsförordningen finns t ex en särskild katalog på sådant som är
 förbjudet pga konkreta faror.
  Är porr en konkret fara? Nix, tror
knappast det. Porrbranschen engagerar personer som agerar frivilligt
(och får betalt) och folk som köper det gör det frivilligt. (F ö kan
noteras att porrbranschen idag verkar vara i djup svacka. Det är rejäl
kris, pga att folk kan hitta så mycket porr gratis på Internet.) Jag kan
 gå med på att det inte skall viftas med porr ute på stan, i offentliga
miljöer, på bästa sändningstid i stora TV-kanaler, osv. Porr är till
sitt innehåll  så speciellt, i och med att det appellerar till
människans allra djupaste driftsmekanismer. Men i mer avskiljda
sammanhang, för den som väljer porr, är det inga problem.
  Jag tror
att detta är den stora skillnaden mellan mig och mitt gäng (med våra
grundvärderingar inom ideologi, moral, filosofi, politik) och
motståndargänger (mot motsatta värderingar): Hey, politicians, leave us
individuals alone! - för att travestera Pink Floyds "The Wall". Kom inte
 med moralkakor och ständigt nya förbud.
  Andra gänger tycker: Äsch,
 människor är omogna småbarn och vi i en politisk överhet vet deras
bästa så här skall duttas med lagarna hit och dit i ideologiska
omdaningsprojekt som aldrig tar slut. Kärnfrågan är om människans
personliga frihet skall vara en grundprincip, eller något som utdelas på
 nåd av någon annan?
  Skall människor frivilligt få utöva sex
framför en kamera? Skall man få köra med dubbdäck? Åka in till stan utan
 att ens resa registreras? Skall man när man äger sin tomt få bygga vad
man vill? Skall man få använda sina skogsägor som man vill? Skall man få
 röka på krogen om ägaren så bestämt? (Jag är djupt kritisk till att
staten tar sig för att peta i enskilda krogägares beslut i frågan. Snart
 förbjuds väl fet mat också såsom "onyttigt".) Skall man få välja vilka
man vill till styrelsen för sitt företag? Skall man få leva ett normalt
båt- och skärgårdsliv? Båt och skärgårdsfolk är fullständigt rasande på
lagändring om att den extremt låga gränsen 0,2 promille skall gälla
båtförare; det slår sönder normalt skärgårdsliv och båtar är farkoster
av helt annan karaktär än bilar. Exemplen kan göras otaliga.
  Om
alla lagar, förordningar och regleringar skrivs ut på papper lär de
uppta två fulla långtradare. Vi har en paragrafinflation på drygt 2%
årligen, vilket innebär att mängden tiofaldigas på 100 år. 1913 torde
alla offentliga regerlingar i skriven form rymmas på en handdragen
kärra. År 2113 kommer det förmodligen att krävas ett långt, fullastat
tågset.

En annan aspekt av EU-förslaget är det här om
"könstereotyper" och "sexism". När jag försöker slå upp definitioner av
"sexism" möts jag av långa rader ideologiska kylschor (i sv Wikipedia t
ex "maktstrukturer", "patriarkala", "könsroller", "genusvetenskap",
osv). En bra grundregel är att ett begrepp som är luddigt och definieras
 av lika luddiga begrepp är en blaffa. Och "könstereotyper" förefaller
komma från den ovetenskapliga ideologin att det inte skulle finnas
ganska grundläggande skillnader mellan könen. Den som vågar sig på att
påpeka det faktiskt finns skillnader som kommer ur att en hel kromosom
skiljer (genetiskt en rätt stor skillnad), kan anklagas för att stå för
"könstereotyper" och "sexism".
  Det kommer alltid att finnas
inbyggda skillnader mellan könen - därvid är vetenskapen stensäker. Det
är skillnader som uttrycks i, förutom rent uppenbart fysiskt - därav
dam- och herrklasser i idrott t ex - , i olika prioriteringar,
temperament, beteenden, m m. Dessa skillnader kommer att uttryckas i
text, bild, film och allt möjligt som publiceras. Det är inte
"stereotyper" utan såsom livet och tillvaron är.
  Ytterligare en
aspekt är att politiker och makthavare i grunden inte gillar Internet.
Det är idag ledande medium för att distribuera porr, så peta in litet
förbud bara. Man kör grodtaktiken: man eldar på litet grand i taget,
steg för steg, så att grodan i kastrullen inte märker något, men snart
är grodan kokt. Småregleringar hela tiden för att ta kontroll, under
senare tid t ex förbud mot oregistrerade nätbetalningar, förbud mot
innehav av mobiltelefon utan att trakasseras från Kiruna, krav på förbud
 mot osmakliga men ofarliga mail (s k "hatbrev"), och så i framtiden
kanske generellt porrförbud. (Och då har jag inte nämnt FRA, IPRED, ACTA
 m m.)
  Man tänker sig att ISPer skall tvingas utföra censuren, och
det fina i kråksången är att om man etablerar ett system där
internetleverantörer åläggs att stoppa viss trafik, kan sedan samma
system enkelt användas för att stoppa annat. Men så länge vi haft
analoga tele- och postverk har dessa INTE haft innehållsansvar. Det är
en fullständigt ny och extremt hotfull princip att försöka göra tekniska
 bärare ansvariga för innehåll och stoppa "oönskade" saker!
  Nätet
utmanar politikers, gammelmedias och opinionsmakthavares
problemformuleringsprivilegium. Så förbjud och reglera, men litet i
taget så att det inte märks så mycket.
  Snart är grodan kokt.

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)

                                          -----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).