[SKRIVA] Re: ETA Hoffmann som den "magiska realismens skapare"

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 18 Feb 2014 23:24:03 +0100

Rickard:
> Författaren och Svenska Akademiens ledamot Kjell Espmark utnämnde i helgen
> ETA Hoffmann till den magiska realismens skapare, i SvD Under Strecket:
> http://www.svd.se/kultur/understrecket/ett-magiskt-realistiskt-jubileum_8993344.svd
  Jag har som framgått av mötesrapporter träffat Kjell Espmark några gånger. På
Rumänska Kulturinstitutet och Sv Akademien (förra gången jag var där, inte
senast).
  Verkar vara en hygglig karl med också visst intresse för fantastik. Pratade
bl a litet om Harry Martinson med honom, som han kände. HM var ganska "cosmic
minded" och det visste Espmark.

--Ahrvid

Ps. En annan sak: ser *riktigt* illa ut i Kiev. 5 döda, 7, senaste budet 15
döda - siffror som stiger tyder på att regeringspolisen skjuter ganska vilt.
Usch.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /