[SKRIVA] Re: Div nyheter

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 30 Nov 2014 20:24:40 +0100

---- On Sat, 29 Nov 2014 19:21:52 +0100 Ahrvid  wrote ----
>Trailern för nästa Star Wars-film (den första i Disneys regi) har rönt stort
>intresse:
>hd.se/noje/2014/11/29/natet-kokar-efter-star-wars/
>Det spekuleras i att det är vår egen Max von Sydow som är berättarröst. Holy
>comets, karln måste numera vara 142 år gammal!

Han är i alla fall 85 år (född 1929). En speciell sak med honom är att han till
fulländning kunde spela gamla gubbar redan som relativt ung; hans ikoniska roll
som gamle stabbige fader Merrin i The Exorcist (1973) gjorde han när han
faktiskt bara var 44 år. Hur många är det som gått omkring och trott att von
Sydow faktiskt _var_ en gubbe redan då? Jag tog det för givet när jag först såg
The Exorcist i tonåren.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).