[SKRIVA] Re: Det går mer och mer åt helvete

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 15 Feb 2015 14:09:04 +0100

---- On Sun, 15 Feb 2015 12:41:18 +0100 Ahrvid  wrote ----
>Rickard, itereande en gammal debatt (samtidigt som han gärna
> beklagar hur andra skulle vara begivna på "evighetsdebatter"...):

Om han läser vad han själv skrivit, framgår det i klartext att det faktiskt var
herr Ahrvid som åter-initierade denna debatt.

>  I väldigt många fall handlar det inte om censur utan
> läsargruppsanpassning. Defoe, Verne m fl skrev för en vuxen publik
> långa böcker med för krångligt språk. Därför har de ofta kortats och
> bearbetats för yngre läsare. I de fall det inte skulle gälla är jag emot
> omredigering. Ingen diskrepans där, inte.

Självklart är det en form av censur och korruption av originaltexterna.
Dessutom är ju detta med att plocka bort etniska fördomar ur äldre böcker inte
bara en fråga om "yttrandefrihet" för er, utan lika mycket om verkens och
författarnas "integritet". Till yttermera visso "förvränger man historien"
genom denna sortens läsargruppsanpassning som du talar om, eftersom de inte för
tillfälle att läsa verket i original. Och när det handlar om att radera
sexuella inslag, våld, krigsromantik, nattstånden politik o.s.v. är det ju
dessutom Yttrandefrihet! det faller på överhuvutaget. Men så länge det inte
finns en fjantig neger eller kroknäst jude som råkas försvinna i samma
redaktionella svep, så reagerar ni överhuvudtaget inte. Vilket alltså är
synnerligen intressant.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).