[SKRIVA] Den senaste litt-debatten

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 03 Jun 2007 19:01:46 +0200

Den senaste tidens litterära debatt (som startade med ett angrepp på modern svensk poesi i Expressen; jag refererade det på SKRIVA) kan följas i exempelvis blogen Errata:

http://www.apolloprojektet.com/2007/05/opus-oei/

För den som är intresserad.
Jag har själv försökt följa debatten en smula via tidningarnas kultursidor (t ex DN, där många hakat på) men finner att debattnivån snabbt nått upp i det metafysiskt obegripliga, och deltagarna är mest intresserade av förklara sin egen estetiks förträfflighet. Vad gäller poesi finner jag att s k modern poesi eller (skall vi t o m kalla den post-modern?) är överpretentiös och ofta obegriplig. T ex kallar man denna poesi som är obegriplig för "konkret", och redan det är obegripligt! För mig är konkret poesi t ex vistexterna av Cornelis Vreeswijk (i mina ögon något av 1900-talets Bellman!) för det är konkreta texter som handlar om konkreta saker. Kom ihåg att Comet-Johan Bensin jr existerar som en ironisk kommentar till modernistisk poesi (utom när han rimmar illa). För svensk skönprosa har jag sedan länge givit upp hoppet, utanför det som *gemenligen* påstås vara "genrelitteratur" (sf, deckare osv - det lever). Jag kan inte läsa moderna svenska romaner. De syns mig helt ointressanta. Författarna är så fulla av sig själva att de glömmer att de måste få med sig läsaren, och läser man sedan recensionerna i de Flotta Och Prestigefyllda Kultursidorna blir det än mer löjeväckande. Det ointressanta recenseras medelst det obegripliga (och recensenten är så full av sig själv att han/hon glömmer att få med sig läsaren). Tacka vet jag rimmad poesi och romaner som innehåller en handling med en dramaturgisk utveckling.

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx för listkommandon (ex subject: subscribe).