[SKRIVA] Re: Debattgreja

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 31 Aug 2014 18:32:53 +0200

---- On Sun, 31 Aug 2014 16:13:21 +0200 Zenzat  wrote ----

>Detta kanske kan intressera någon:
>http://www.tidningenkulturen.se/artiklar/debatt-mainmenu-91/kultur-mainmenu-147/18176-recensenternas-slentrianmaessiga-foervaentningar

Citat från artikeln: "[Recensenter ägnar sig ofta] åt att efterlysa sådant som
inte står i boken i stället för att recensera texten, som uppenbarligen
befinner sig i det skick författaren tänkt sig. (Jag har själv varit behäftad
med denna sjuka tills salig Thomas Thorild tog mig i örat och talade om för mig
att var sak ska bedömas utifrån sina förutsättningar.)"

Thomas Thorilds tre riktlinjer för kritik är 1) att kritikern måste vara insatt
i det ämne han kritiserar, 2) att allt ska bedömas utifrån sin egen fason, och
3) tänk alltid på att ingenting görs för sina fels skull.

Allt detta är egentligen riktigt jävla självklart, bara man tänker efter med
förnuftet och logiken i behåll -- d.v.s. det alltför många bekväma människor
inte vill och väljer att inte göra. En läsare kan inte påstå att en deckare är
dålig bara för att han eller hon alltid föredrar att läsa något annat; detta är
bara en fråga om smak (den estetiska synonymen till "intresse") och i värsta
fall fördomar, och har inget med kvalitet att göra. Och den som väljer att
recensera en deckare bör rimligtvis vara allmänbildad om deckare, för att
exempelvis kunna veta hur originell eller icke-originell intrigen är.

Jag argumenterade för just detta redan som mycket ung och skrev om det
upprepade gånger i sf-fanzines, långt innan jag hört talas om Thorild. Och sin
vana trogen begrep dessa gaggiga sf-fans inte ens vad man menade --
fnoskpellarna i fråga inbillade sig att jag påstod att kritik kunde vara 100%
objektiv... Och det är ju uppenbarligen inte vad saken handlar om. Blånördighet
och läsförståelse går sällan hand i hand.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).