[SKRIVA] De Nios stora pris

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 7 Dec 2012 12:39:59 +0100

Jo, det var en sak från i onsdags - Stora Snödagen - jag glömde rapportera. På
väg hem från astronomiföreläsningen tittade jag in på Rönnells Antikvariat (som
har ett omfattande kulturprogram, värt att kolla upp), som utdelade Samfundet
De Nios stora pris.
  Det gick till poeten Arne Johnson från Lindesberg:

"För ett författarskap präglat av synskärpa och nyansrikedom, där det
vardagliga lyfts till stark intensitet och närvarokänsla", står det i
motiveringen.

Priset är värt att notera då det är på hela 300 000 kr!
  Jag kunde bara höra sista halvan av ceremonierna, men vinnaren läste dikter -
passande nog en del som handlade om snö! Samfundet De Nio är liksom en
mini-konkurrent till Svenska Akademien (nio medlemmar är hälften av Aderton)
och ett anrikt gammalt litterärt sällskap.
  Trevlig (del av) kväll. Såg många bekanta ansikten, t ex Jonas Ellerström och
Dan Shaffran från Rumänska Kulturinstitutet.
  Rönnells (www.ronnells.se) skall 10 dec ha ett evenemang om tidskriften Ord &
Bild (Erik "Tolkien/Joyce" Andersson lär skall närvara).

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)