[SKRIVA] Dator som förstår ordvitsar

  • From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 21 Aug 2007 08:01:56 +0200

Två datorexperter, Julia Taylor och Lawrence Mazlack, har programmerat en dator så att den "förstår" ordvitsar. Det går till så att när datorn ser en text och ett ord i texten som inte verkar passa in i sammanhanget, söker den efter ett annat ord som ser ungefär likadant ut och som skulle passa in, och antar att det udda ordet är en ordvits. Men notisen om det i Ny Teknik (15/8, liksom notiser i andra tidningar) verkar helt ha missat poängen! NyT skrev att "Det är nu bevisat att datorer saknar humor" och det baserar man på sin egen felöversättning av skämtet.

  Döm själva. Först NyT:s felöversättning, sedan originalet:

  Mamman: Oj, du har verkligen slitit i trädgården i sommarn, min son.
  Sonen: Jag var tvungen, min lärare uppmanade mig att arbeta hårt.

  Mother: "My, you’ve been working in the garden a lot this summer."
  Boy: "I have to because teacher told me to weed a lot."

("Weed a lot" = "Read a lot".) Ett annat skämt datorn signalerade som roligt, och sist ett skämt datorn inte fattade poängen med:

  Property broker: "I tell you this new house has no flaws at all."
  Buyer: "Then what do you walk on?"

  Patient: "Doctor, doctor, I swallowed a bone."
  Doctor: "Are you choking?"
  Patient: "No, I really did!"

ahrvid@xxxxxxxxxxxx/ahrvid@xxxxxxxxxxx/tel 073-68622[53+mercersdag]
Pangram för 29 sv bokstäver: Yxskaftbud, ge vår wczonmö iqhjälp!
Novelltävling, info http://www.skriva.bravewriting.com - gå med!
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�  *  �dsta svenska skrivarlistan
grundad 1997 * Info http://www.skriva.bravewriting.com eller skriva- request@xxxxxxxxxxxxx f�istkommandon (ex subject: subscribe).