[SKRIVA] Danska valobservatörer vore välkomna

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 5 Sep 2010 14:48:36 +0200

I dansk media har det varit en viss debatt (även kommenterad från svenskt håll)
om att det svenska valet kan ha sina brister. Man kanske borde sända
valobservatörer.
  Jag tycker valobservatörer vore välkomna. Det svenska valsystemet *har* sina
brister. Det är iofs något som bör fixas med lag- och regeländringar, men hur
som helst kan det inte skada med valobservatörer.
  Jag tänker inte främst på kritiken att svenska röstanden måste bvisa vad de
röstar på när de tar valsedlar. Det finns många sätt att maskera det. (Man kan
ta alla valsedlar. Man kan ha med sig valsedlar. Man kan ta en blank valsedel
och skriva sitt partinamn.)
  Viktigare problem är:

* Fyraprocentspärren. Den är ju konstruerad för att etablerade politiker skall
kunna skydda sig mot uppkomlingar. Ja, jag är fullt medveten om att spärren gör
det svårare för idioter som SD, men den gör det också svårare för icke-rasister
som KD, PP, MP, osv.

* Den s k ombudsröstningen är skum. Den ger (såvitt jag minns) flera fall av
misstänkt valfusk i varje val. I många fall tycks det handla om S-sympatisörer
på inrättningar för gamla och sjuka som utnyttjar klienter som röstboskap (de
"hjälper dem att rösta rätt"). Skall man ö h t ha s k ombudsröstning i
riksdagsval (ett system som inte är tillåtet i de flesta andra omröstningar)
måste det skärpas upp. Det borde vara officiella valförrättare närvarande, som
får åka till sjukhuset, och de skall se till att den röstande får alla önskade
röstsedlar och lämnas ensam vid istoppandet i valkuvertet.

* Röstsedeldistributionen är extremt besvärlig för småpartier. Valmyndigheten
distribuerar bara röstsedlar för riksdagspartier! T ex PP får arrangera ett
enormt upprop bland medarbetare för att manuellt få ut sina röstsedlar. Fi!
(som jag iofs inte sympatiserar med) fick i EU-valet ABBA-pengar för en
tidningsannons. Jag vet inte om Danmark hamnat lägre i skatt, men vi har kanske
världens högsta skattetryck och nog skulle vi ha råd att låta valmyndigheten
distribuera *allas* röstsedlar. Man kan bestämma att alla som fick mer än X
antal tiondels procent senast får ut sina valsedlar överallt.
Distributionsystemet finns ju redan, och den extra marginalkostnaden torde bli
försumbar. Möjligen är detta system också konstruerat för att etablerade skal
kunna skydda sig mot uppkomlingar.

* Sedan måste röstsedlarna vaktas i vallokalerna. Det förekommer många
incidenter med röstsedlar som försvinner.

* Statligt partistöd tycker jag är skumt. De etablerade partierna har bestämt
att ge pengar till sig själva, förmåner nya partier inte alls får del av. Skall
man ha det systemet bör alla partier få del av pengarna (åter: man kan bestämma
alla som har mer än X antal tiondels procent). Med pengar de ger sig själva kan
de driva valkampanjer för att skydda sig mot uppkomlingar.

Valsystemet är ett sorts skråsystem, där den som är invald i skrået får
privilegier, samtidigt som utomstående motarbetas.
  Danska valobservatörer kanske inte kan göra så mycket åt de sedan länge
inarbetade förhållandena, MEN deras närvaro kan sätta fokus på problem och
kanske generera en debatt.
  Och jag är fullt medveten om att förändringar skule göra det lättare för
mustaschkillar i läderbyxor från SD, men det är inte säkert. Hade de haft
lättare att komma in i riksdagen, skulle de också ha haft möjlighet att göra
bort sig - och röstas bort nästa gång. Ungefär som "Ny Demokrati" som ömmade
för lejons skrovmål på svarta barn.

Ena sidan vinner säkert, andra förlorar - så rösta på PIRATPARTIET ISTÄLLET!
Arr arr!                                     -----