[SKRIVA] Dadaistisk sf-fan på Rumänska

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 21 Apr 2012 08:57:01 +0200

Jag tycks tyvärr ha förlagt mina anteckningar om mötet på Rumänska
Kulturinstitutet i torsdags, så rapporten får bli litet ungefärlig. Men det
intressanta kan jag nämna meddetsamma: huvudpersonen den rumänske dadaisten
Andrei Codrescu (aktuell med boken Tzara och Lenin spelar schack) visade sig
vara en veritabel sf-fan! I panelen satt också Gunnar Harding och Per
Planhammar (som översatt nämnda bok).
  För den som följt vad jag då och då skriver har det nog framgått att Rumänska
Kulturinstitutet på Skeppsbron (nr 20) under de senaste åren utvecklats till en
riktig hotspot för stockholmskt kulturliv! Det är ett verkligt bra och
spännande program man har att bjuda på, normalt ungefär två ggr i månaden. (Men
nästa vecka blir riktigt fullspäckad - kolla in http://www.icr.ro/stockholm-1/
Och jag vill också tipsa om att man har ett bra program för Stockholms
Kulturnattsenare idag; jag tror särskilt de svensk-rumänska poesisalongen blir
intressant!)
  Torsdagens möte var nästan fullsatt (andra program är mer än fullsatta  - man
har bytt till att ha programmet i den större "försalen" pga stort intresse då
allt fler upptäckt kulturinstitutet) och bjöd på historik kring dadaismen,
uppläsning ur Codrescus bok och en hel del skratt. Då mina anteckningar som
sagt är försvunna kan jag inte återge för många detaljer. Men den Tzara som
åsyftas är Tristan Tzara som anses vara rumänsk dadaisms fader. En recension
och mer detaljer finns hos Svensk Bokhandel:

http://188.138.118.165/calender/bokrelease-tzara-och-lenin-spelar-schack-av-andrei-codrescu

Tzara kan f ö mycket väl ha spelat schack med Lenin då bägge levde i exil
Schweiz vid samma tid och tydligen träffades.
   Dadaismen kom före surrealismen och uppstod i Schweiz och Frankrike. Man kan
säga att det är en konstriktning om "nonsens", saker som verkar helt bisarra,
ett slags uppror mot ordning, väldigt mycket humor, men också kanske mellan
raderna en hel del budskap. Codrescu verkar mena att vi står inför ett nytt
lyft för dadaismen, inte minst pga den nya (o)ordning som uppstått pga
Internet. Han pratade en hel del om s k Virtual Reality, och har tydligen
träffat ledare inom Microsoft i Seattle och haft givande samtal om VR, nätet,
datorer osv. (När publiken fick ställa frågor frågade jag om just detta och
hans intresse för teknikens möjligheter i datorernas era verkar genuint.)
  Under panelen lästes det upp en hel del ur hans nya bok som genererade många
skratt. Publiken fick ställa frågor som besvarades av slupmässiga meningar ur
boken, som dock oftast gav frågan viss mening. Det pratades en del politik,
varvid man t ex funderade påom kapitalism eller marxism var mest
"feministiskt". Jag tror att svaret blev att kapitalism är mer femistiskt då
den är mer flexibel och föränderlig.
  Och här ungefär skulle jag ha behövt mina anteckningar... Men man bör nog
inte skall skriva alltför seriöst och detaljerat om dadaism? Det är kanske emot
själva idén med dadaism?
  I salen fanns en utställning med den rumänske konstnären Tudor Banos (som
officiellt öppnar först idag) och det slog mig hur lik han är vår egen eminente
Hans Arnold. Banos känner förmodligen inte ens till Arnold, utan det är två
konstnärer som var för sig utvecklats åt samma håll. Banos har i många verk
samma "tuschiga" men också färgrika tecknarstil, som gärna plockar med bisarra
detaljer - och han gör ofta skräck eller fantasymotiv. (Jag kände ju Arnold,
tyvärr avliden och djupt saknad, Sveriges skräcktecknare par preference.) Gå
och kolla på utställningen. Banos konstverk är väl värda att se.
  Efter panelpratet litet vin och mingel. Då pratade jag mer med Codrescu och
det visade sig att han är en riktig sf-fan. Ungefär följande samtal utspelade
sig:
  Jag: Jag är ju intresserad av det här med Virtual Reality och datorer
och...ja, det som kallas cyperpunk.
  Han: Ja, men det känner jag väl till.
  Jag: Har du läst William Gibson.
  Han: Ja, alla hans böcker.
  Jag: Och Bruce Sterling?
  Han: Visst. Och så har jag läst den här, vad heter han...Niel.
  Jag: Niel Stephenson.
  Har man läst allt det och är intresserad av Virtual Reality och cyberspace,
då är man allt en riktig fan av science fiction. Och därtill förstås dadaism -
vilket inte på något sätt är inkompatibelt med sf.
  En mycket givande kväll.

--Ahrvid

Ps. Min diktarvän Comet-Johan Bensin jr är f ö inte alls främmande för dadaism!

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) / Om Ahrvids novellsamling Mord
på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id6081462  / Läs även AE
i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 0..2..7))