[SKRIVA] DN-artikel om Shelley och Frankenstein

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 19 Apr 2011 10:44:51 +0200

DN hade 16/4 ett helt uppslag om Mary Shelley och romanen om Frankensteins
monster.
  Tyvärr hittar jag inte artikeln ("Kvinnan bakom Frankensteins monster") på
nätet, skriven av Anita Goldman. Men artikeln ger bakgrund till hur romanen kom
till (ni vet, poesisällskapet inregnade och alla skulle skriva en spökhistoria)
och påpekar att monster-stuket förstås var en hollywood-grej medan Shelleys
frankenstein-konstgjorda-människa mest var en olycklig outcast.
  Men medan jag ändå höll på att Frankenstein-googlade efter artikeln, fick jag
se att det finns flera svenskar som *heter* Frankenstein. Kolla Eniro. Vi har t
ex:
  Ann-Christin Frankenstein
  Dennis Frankenstein
  Jessica Frankenstein
  Karl Heinz Frankenstein
  Zofia Frankenstein
  ...och flera till. (Inkl ett par "von Frankenstein".)
  Jag undrar vad de andra skolbarnen retade dessa frankensteins för...?

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----