[SKRIVA] Re: DN om s k slash-fiction

  • From: Göran Ivarsson <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 4 Jun 2009 09:49:23 +0200

Den den 3 juni 2009 23:29 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> DN hade igår en längre artikel om fascinationen med att skriva homoeroteiska
> historier om Kirk och Spock ur Star Trek:
>
> www.dn.se/dnbok/i-rymden-kan-ingen-se-dig-hangla-1.881960
>
> Detta kallas "slash-fiction" därför att berättelserna ibland kallas (typ)
> "Kirk/Spock" (Kirk Slash Spock). Men genren är gammal. Det nämns att de
> första slash-fiction-novellerna kom i "hemgjorda fanzines" på 70-talet.
>   För mig är det ett mysterium att folk inte tycker det är värt att skriva
> noveller med *egna* figurer som de hittar på själva!
Slash fiction är som du säger Arhvid, inget nytt, och det finns även i
videoform på Youtube. Kolla dessa t ex:

http://www.youtube.com/watch?v=Ck-VIA1GUCY
http://www.youtube.com/watch?v=aXvCSG4Ff60
Det finns fler här: http://www.jandrewedits.com/
Särskilt kul är förstås Datas frustration kring sin sexualitet. Och
skådespeleriet överlasg passar på något sätt bra för denna typ av
parodi.

--
Göran II