[SKRIVA] Re: DAST RIP

  • From: "Aleph" <berghorn@xxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 4 Jan 2008 22:26:29 +0100 (CET)

Ahrvid skrev:

> Där förklarar han att DAST helt enkelt har för dålig ekonomi. Dödsstöten
> blev när kulturrådet halverade tidskriftstödet från 50 000 till 25 000
> (medan smala poesitidskrifter får hundratusentals kr). Man höll ut
> tillräckligt länge för att DAST Magazine skulle kunna fira 40-årsjubileum.
> DAST:s försvinnande från den tryckta scenen är en stor förlust för
> tidskriftsfloran.

Ren politik. Det egentliga skälet lär vara problem i redaktörssammanhang,
som jag inte går närmare inpå här. 25 000 kr klarar man sig bra på, bara
man vill. I synnerhet när prenpriset är ganska väl tilltaget och antalet
prenumeranter _betydligt_ högre än för de små poesitidskrifterna i fråga.

Minotauren hade 25 000 kr per år, och jag försökte aldrig ens ansöka om
mer. Antalet prenumeranter bör ha varit ungefär lika stort, men jag hade
lägre prenpris - SAMT betalade mina bidragsgivare. Man bör liksom inte
producera en tidskrift dyrare än den behöver vara, till exempel hade DAST
mått bra av att rensa ut en hel del skräp och tajtas ihop till sisådär
60-75 sidor istället ;-)

En delvis bra och behövlig tidskrift, men låt oss inte överdriva.

/Rickard (på elakt sanningssägarhumör)