[SKRIVA] Crowd Culture - något för novellskrivande?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 31 Oct 2010 01:01:04 +0200

Stockholms stad har tillsammans med något webföretag, kulturfonder osv nyligen
startat något man kallar Crowd Culture. Info på:

http://www.crowdculture.se/

Det går ut på att man presententerar kulturprojekt (de måste utföras inom
Stockholm, men jag undrar om skrivprojekt med viss basering i Stockholm
räknas?) och folk på siten kan sedan satsa småbelopp i pengar, och därmed rösta
med plånboken. De projekt som får ihop mest av äskad budget får pengar, med
tillägg av kulturpengar från Stockholms kulturbudget.
  Ärligt talat är jag oklar på *exakt* hur pengaröstning och fördelning skall
funka, men folk kan ju läsa och försöka luska ut. Reglerna verkar inte helt
pedagogiskt skrivna. (Försök läsa PDF:erna med "kontrakt" för olika aktörer...
Rappakalja!)
 Men det verkar vara ett rätt kul experiment Crowd Culture körs som
"beta-version" fram till sista januari. Det rekommenderas att man söker max 25
000 kr för projekt. Skall man inte driva ett projekt i firma-form (vilket är
ett byråkratiskt bök) får man söka max 10 000. Men om jag fattat reglerna rätt
kan det vara fördelaktigt att söka mindre - maximalt det som man kan känna sig
säker på att få in. Man får inget om man inte når det man äskar. (Det kan vara
bättre att söka 1000 kr och få det, än att söka 2000 kr och inte nå det - då
får man 0 kr.)

Men i alla händelser skulle jag vilja fråga om idéer som rör novellskrivande
och som kunde passa Crowd Culture. Förslagsvis idéer som kan kosta 1000 kr till
10 000 kr. Förslag?
  Kommer bra förslag kan de diskuteras och finslipas på SKRIVA, och sedan
kanske SKRIVA-medlemmar kan hjälpa till och "rösta" fram att förslaget
genomförs.
  Några egna förslag:
  * Naturligtvis att söka pengar till förstärkta prispengar till
novelltävlingen. Det finns ett förbud mot att söka pengar för "löpande"
projekt. Nu är novelltävlingen löpande, men man kan ju söka prispengar för
*enbart* 2011 (och då är det inte löpande i sig).
  * Kanske utge en antologi? Letar man kanske man kan få in tryckning för max
10 000 kr (eller man kanske kan ha sidofinansiering som sträcker ut det).
  * Varför inte ett skrivarworkshop? Det man söker skulle helt enkelt vara
hyrespengar för en lokal där Workshopet håller till (alltså bara X antal
kvällar och dagar för det).
  Finns andra idéer? Något inom E-publicering kanske?

Det finns tidningsnotiser om Crowd Culture på t ex:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kultursponsring-kraver-samlat-grepp_5561275.svd
 och
  http://www.aftonbladet.se/kultur/article8024116.ab
  ...men Aftonbladets grej tycker jag är otäckt ovettig. Att folk får bestämma
själva *direkt* och s a s "put their money where their mouth is" kallar man att
"sälja ut demokratin"!
  Senast jag kollade betyder "demokrati" folkstyre, och Crowd Culture syns vara
en direkt implementering av att folk faktiskt styr. Aftonbladet menar dock
istället att vi enbart bör ha "kulturpolitik", och denna "består nämligen av
skattepengar som alla skall kunna rösta om vart fjärde år".
  Vad man glömmer bort att säga är att eftersom vi faktiskt inte kan rösta om
"kulturpolitik" (bara om ett antal färdiga partipaket, med noll inflytande över
detaljer) betyder detta enbart att pengarna överlämnas till in-indirekt valda
kommittéer av redan existerande kulturetablissemang, som bestämmer allt.
Kommittéokrati, kan man kalla det - men inte folkstyre, demokrati.
  Att folk får bestämma själva, mer direkt, är rent principiellt av godo.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----