[SKRIVA] Comeback för kall fusion?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 5 May 2009 17:29:33 +0200

Just nu tycks kall fusion bli het igen.
  Senaste "CBS 60 Minutes" hade ett reportage om att 20-talet laboratorier
världen över tycks ha hittat kallfusionseffekter vid experiment, något som
också uppmärksammats i en underrättelserapport hos Pentagon.
  Mer att läsa på t ex:

http://www.examiner.com/x-6495-National-Intelligence-Examiner~y2009m4d21-Cold-fusion-comeback-Could-this-new-energy-source-transform-our-world-CBS-60-Minutes-reports

  Man tycks ha funnit värmeutveckling (från elektroder av palladium doppade i
deuterium) som är upp till 25 ggr större än den elektriska energi som matats in.
  Om jag minns rätt från 60Min-reportaget, är det dock så att resultaten är
ojämna. En del experiment ger ingen extra värmeutveckling, och när man får
effekten är det oförutsägbart hur stor den blir. Om kallfusionsrönen är sanna,
låter det som att det finns någon okänd faktor man ännu inte identifierat i
experimenten.
  Kall fusion blev en sensation för ganska precis 20 år sedan när forskarna
Fleischmann och Pons kallade till presskonferens på Utah-universitetet och
deklarerade att man upptäckt denna effekt.  Vid den tiden kunde inga andra
forskare upprepa experimentet, och de tu blev paria i forskarvärlden. (Enligt
60Min blev de pressade av universitetet att ha presskonferensen, innan de kände
att de var redo.)

Ps. Kryssa Piratpariets Amelia till Bryssel - www.ameliatillbryssel.se

More than messages–check out the rest of the Windows Live™.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/