[SKRIVA] "Columbo" om subliminal reklam

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 24 Oct 2014 23:21:46 +0200

I eftermiddags gick avsnittet  "Double Exposure" på SVT, i serien om den
tafatte kriminalaren Columbo. Peter Falks polis med sliten regnrock som alltiid
säger "just one more thing...".
  Fredagens avsnitt heter "Double Exposure" och det går i repris minst två ggr
(lördag svt24 kl 21, söndag svt2 kl 3.30) och jag tar upp det för att det är
ett favoritavsnitt för mig.
  Fakum är att det  är enda avsnittet jag minns från 70-talet. "Columbo" gick i
flera år ,och det är skitbra att SVT kör dem nu igen - men det är enbart detta
avsnitt som jag minns, flera decennier senare.
   (MÖJLIG SPOILER.)

En reklammakare förmår en missnöjd kund att vid visning av en reklamfilm gå  ut
i korridoren för en klunk vatten, inspirerad av 24-b/s-korta bilder insmugna i
reklamfilmen, av törst. Blir skjuten...
  En förbaskat kul idé! Och det är nog skälet till att jag minns den. Har
senare läst att det är *no chance in hell* att subliminal reklam kan ha den
effekten. Det finns alltid en del svaga punkter i Inspector Columbos
bevisföring, men avsnitten är ändå roliga (bl a pga Peter Falk).
  Just one more thing...

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /