[SKRIVA] Cloud Atlas, bra sf-film på kommande

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 17 Jan 2013 23:18:59 +0100

Jag var under torsdagen och såg en förhandsvisning av bröderna Wachowskis (The
Matrix) och Tom Tykwers kommande film "Cloud Atlas". (Får sådana inbjudningar.
Är stor på bl a Twitter!)
  Det var en helt enkelt...komplicerad men mycket bra film!
  Det var en sf-film som följde totalt sex olika handlingsspår som delvis gick
i hop. Ett par av spåren var klar sf, andra mer historia. Medverkade gjorde bl
a Tom Hanks, Halle Berry, Susan Sarandon och Hugh Grant, en del i roller som
var hårt "sminkade" och först i eftertexterna såg jag att t ex Hanks tagit
totalt ca sex roller (och de andra lika många).
  I princip fick vi sex olika dramatiska historier som vävdes ihop. Då jag inte
kommer ihåg rollnamnen beskriver jag med "yrken" eller annan beteckning, Vi
fick:
  Advokaten på väg hem, sjuk, från en otäck upplevelse på en slavfarm under
11800-talet.
  Musikbögen, som tänkte hjälpa ett musikgeni (nu eg för gammal för att skriva
något) att åstakomma ett mästerverk under tidigt 1900-tal.
  Journalisten som var på spåret efter en skandal kring ett kärnkraftverk,
under 1970-talet.
  Förläggaren (frpn nutid) vars succeförfattare begick ett hemskt brott,
varefter förläggaren oavsiktligt hamnade på mentalsjukhus. (Dessa sekvenser var
ofta ganska roliga. Litet humor i allt!)
  Androiden/slavmänniskan från framtidens (ca 2144) Nya Seoul som befriades av
motståndsrörelsen för att hon kunde tända en upprorseld.
  Dalbon från en långtida framtid efter katastrofen (the Fall,hundratals år
efter ovanstående) som fick besök av välvilligt högteknologifolk men också fick
slåss mot lokala skurkstammar.

Det var ett antal handlingslinjer, som var och en framställdes bra. De
interfolierade varandra hela tiden, och var välfilmade (och välspelade, av
skådisarna som hela tiden bytte roller, dock utan att man för det mesta märkte
det).
  Ibland gick skiftena mellan de halvdussinet "storylines" litet väl snabbt,
men delhistorierna själva var ganska bra - och det visade sig att de *hörde
ihop*, i alla fall mer eller mindre.
  Utan att avslöja slutet kan nämnas at: Advokaten skrev en dagbok som
Musikbögens pojkvän långt senare läste. Och musikbögens pojkvän hade en ledade
roll i att avslöja ett bedrägeri kring ett kärnkraftverk för Journalisten. Som
i sin tur senare skulle skicka ett manus till Förläggaren, vars motstånd mot
orättvisa och auktoriterer skulle inspirera androiden (eller "fabrikanten") att
göra upprorp i sitty samhäller (satt till 100+ år i framtiden). Och androiden
skulle bli en profet för Dalbon i ett postamkopalytiskt samhälle på hawaii
(satt ännu många fler hundra år i framtiden).
  Historien var ganska väl ihopknuten, men inte helt. Det visar sig att om än
många av detaljerna anknöt till varandra, var de inte HELT beroende av varadra.
Dock fick alla av de sex delintrigerna sina upplösningar (vissa "bra", vissa
"dåliga" - men HP kunde i alla fall åstakomma något) och HELA historien fick
sin egen avslutning, men klar rymdsanknytning f ö.

Jag tyckte att det här var en MÄKTIG historia, som mycket subtilt knöt ihop
flera välberättade delhistorier till en bra sf-historia. Det var inte så hemskt
mycket panga-skjuta-bang-bang (en del fanns; dock även panga med armborst!),
utan det var bra stories, bra skådisar och bra miljöer. Det var mycket
specialeffekter, t ex av Nya Seoul där man bl a har motorvägar som liknar
glasvägbanor. (Bland de bästa futuristiska landskap jag sett sedan Det Femte
Elementet!).
  Det var en lååång flm, nio minuter kort från tre timmar, men det behövdes för
en så komplicerad historia. Jag tyckte dock att de tre timmarna var mycket
njutbara. Bra foto, bra skådisar, bra stories, osv. Den förvirring som uppstår
av halvdussinet samverkade storylines kom man förbi efter ca 40 minuter (då man
hunnit plocka upp allt -ingen av delintrigerna var i sig komplicerad, vilket
hjälpte).
  Denna komplicerade sf-historia, utmärkt ihopsnodd, med fint foto och special
effects, tror jag att många kritiker kommer att gilla.Det är en mångbottnad
historia av det slag kritiker gillar. Den allmänna publiken kanske kan ha det
svårare, då historien pga längd och många delintriger kan kräva en del för att
komma in i - men gör man det finns en intressant filmupplevelse!
  "Cloud Atlas" (döpt efter ett musikstycke som spelare en minde roll i
intrigen) är i mina ögon faktiskt underhållande. Den har gripande visioner och
bra manus och kräver litet tankeförmåga. Premiär sker så sent som 22 februari,
så ryktet om denna ganska märkliga film (= är bra, men litet spretigt/jobbigt
uppbyggd) kanske hinner sprida sig.
  Och att se tom Hanks spela havldussinet olika roller, på sätt och vis som i
Forrest Gump men på annat sätt - är bara de värt
förhandsvisningsfribiljetten...! 4 till 4,5 poäng från mig på en skala till 5.
En av de bättre sf-filmerna på ett antal år!

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)