[SKRIVA] Citizen Schein

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 5 Feb 2010 13:53:49 +0100

Från den trogne bakvärldsanalytikern Martin på Kapten Stofil fick jag följande
tips - ett projekt som tydigen genomförts av Kungliga Biblioteket:

http://www.kb.se/schein/

Det är helt enkelt inslag på TV om allas vår (och på äldre dagar tydligen
alltmer förvirrad om vilket testemente han skulle lämna till eftervärlden)
Harry Schein, tidigare chef för Filminstitutet, tennispartner till Olof Palme
och Tungt Namn i kulturdebatten.
  Notera inslaget om "videogram" (vem använder det ordet nu för tiden?).
Programledare är, tror jag alldeles bestämt, vår gamle sf-vän Göran Bengtson.
Och där finns en troligen socialdemokratisk kvinna, som tycker vi skall ta
"kontroll" över videofilmerna så att inte alla barn blir helt förstörda. Schein
var - Nota Bene! - mer skeptisk till en sådan linje. Det var väl ungefär samma
tid (tidigt 80-tal) som Margareta Winberg (s) föreslog eller iaf talade om
förbud mot satellitparaboler. Som i Iran.
  En kulturgärning av Kungliga Biblioteket!

--Ahrvid

Ps. Och kolla in den fiktiva tenninsmatchen mellan Harry Schein och Björn Borg!
(Filmen "Sanningens ögonblick")

Windows Live: Dina vänner får dina uppdateringar från Flickr, Yelp och Digg när
de skickar e-post till dig.
http://www.microsoft.com/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:sv-se:SI_SB_3:092010-----