[SKRIVA] Cirkelmöte i Hallongrottan

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 27 Apr 2011 21:36:44 +0200

Usch! På väg från en annan sak visste jag iofs att jag skulle bli sen. Men
swosch! Tidiga vårvägar innan gatusopen hunnit få bort allt vasst grus är
farligt för cykeldäck. Punka, naturligtvis. Så jag skulle bli ännu senare.
Jag hann bara höra slutet på träffen med succéförfattarparet Mats Strandberg &
Sara Bergmark Elfgren som nyligen utkommit med ungdomsskräckisen Cirkeln, som
hölls på bokhandeln Hallongrottan. Boken som panegyriskt hyllades av Jonas
Thente i DN (och av andra recensenter), som redan sålts till X antal länder och
där Hollywood nafsar i filmkontrakten. En svensk Twilight eller något.
Trots att jag kom sent hann jag ställa ett par frågor. Andra i publiken frågade
om hur de kom på namn (halvvanliga namn var bra, de undersökte t o m
namnfrekvenser - Vanessa var t ex vanligare än man kan tro).
Jag frågade om hur deras samarbete gick till.
De skrev alternerande avsnitt, uppemot en kapitellängd (men kortare också) och
skickade det fram och tillbaka till varandra och ändrade och kommenterade. Bok
ett (Cirkeln; det blir två till) tog 7-8 månader att skriva, men kommande delar
lär ta mindre tid då de till del ett måste skapa hela bakgrunden och outlinen
för allt som skall hända. Nästa bok i serien skall vara klar i oktober. Det är
dock ganska långa böcker (Cirkeln är på över 500 sidor) men det skall vara så
för dagens ungdomsläsare - Lex Harry Potter, kanske.
Att få så mycket beröm i början och extremt bra recensioner kändes nästan
overkligt, tyckte de. Det inspirerar i fortsatt skrivande. (Senare överhörde
jag deras PR-konsult som sade något i stil med, apropå goda räkor, att "det är
inte varje dag man får champagne en måndag".) Det var nästan fullsatt i den
lilla bokhandeln och efteråt bildades en kö av folk som ville köpa signerade ex.
Men det gjorde inget att jag missade mycket av Cirkelmötet, ty jag erfar att
författarparet kommer att dyka upp *på SF-Bokhandeln 1 maj*. Då får vi väl höra
allt, och jag skriver kanske en fullödigare rapport.
Jag linkade hemåt med platt däck.
Och jag som inte ens gillar ungdomsskräck.

--Ahrvid

Ps. Cirkelförfattarna är också inbjudna till Eurocon 2011.

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----