[SKRIVA] Carolina på Tekniska

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 3 May 2011 14:00:49 +0200

(Har iofs stått i SFJ:s kalender, men mer info kan ju inte skada. Om jag inte
tar fel är det dessutom Nördcafé i morgon - något om Star Wars. --AE)

PRESSMEDDELANDE 4 maj 2011

På nästa veckas Nördcafé gör Carolina Gomez en djupdykning i den
internationella patentdatabasen och visar rymdskeppen som aldrig blev
verklighet - en fantasifull kväll på gränsen mellan verklighet och science
fiction.

Carolina Gomez är science fiction-nörd och handläggare på Patentverket. Där
arbetar hon i en databas över patentansökningar från hela världen. Hit kommer
ritningar och tekniska beskrivningar för alla möjliga sorters rymdfarkoster. På
onsdag gästar Carolina Gomez Tekniska museets Nördcafé för att visa de allra
knäppaste rymdfarkosterna folk skickat in till det världstäckande arkivet.

Sökningar på ´´rymdskepp´´ och ´´flygande tefat´´ i den stora databasen visade
sig vara en riktig guldgruva för den som älskar science fiction. I
patentdatabasen sparas nämligen inte bara de ansökningar som fått patent, utan
även de galnaste idéerna för framtida rymdskepp, sådant som man annars bara ser
i filmer.

´´Det började när jag fick in en patentansökan om en uppfinning som skulle
samla in jordprover från andra planeter. Då kom jag på att det måste finnas en
massa kul i den internationella databasen´´, säger Carolina Gomez om sitt
nördintresse.

En av de mest spännande idéerna är planerna på att bygga om Månen till ett
jättestort rymdskepp. Ett annat mer realistiskt förslag är en rymddräkt
medinbyggda kaktusliknande växter som omvandlar astronautens utandningsluft
till syre under långa rymdpromenader.

Tid: onsdag 11 majl kl. 18-20
Plats: Tekniska museets Nördcafé
Fri entré!

Nördcaféet med Carolina Gomez visas även live på tekniskamuseet.se/nordcafe
(http://tekniskamuseet.se/nordcafe)

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!