[SKRIVA] Bruce Sterling intervjuad i Åbo

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 22 Sep 2013 14:14:04 +0200

Sf-författaren och cybergurun Bruce Sterling var nyligen i Åbo, Finland, och
höll föredrag. Här intervjuas han i Meddelanden från Åbo Akademi:

http://mfaa.abo.fi/?article=tidsandan-i-panopticon

Och ett litet utdrag: "”De klumpiga handlingar som den amerikanska regimen
begått för att komma åt Snowden är en totalitär fars, lätt igenkänneliga för
alla som läst rysk litteratur”, skriver Sterling i The Ecuadorian Library.
 ”Svinen i George Orwells Djurfarmen är mera raffinerade än den amerikanska
regeringen just nu. Deras trovärdighet ligger under noll.”
 Under Aboagora i Åbo säger Sterling att han var arg när han skrev The
Ecuadorian Library, trots att texten uttrycker hopp om att saker rör sig i en
rikting som gör det svårt för totalitära organisationer att begå brott
oupptäckta. Han beskriver NSA som en massiv organisation där den en handen inte
vet vad den andra handen håller på med.
 – NSA består av överraskande många personer som har vad jag skulle beskriva
som det typiska utseendet för folk som läser mina böcker, de ser ut som Edward
Snowden. Under allehanda konferenser rycker de mig ständigt i armen; ”Hey
Bruce, great book, waiting for more books from you.” Det får ju en att undra
hur de läser.
 Sterling lade tillsammans med William Gibson grunden för
cyberpunklitteraturen, en slags underground teknokultur som etablerades i
slutet av sjuttio- och början av åttiotalet. Sterlings mest kända verk är
Schismatrix, en cyberpunk-rymdopera och Mirrorshades-antologin samt The
Difference Engine som han skrev tillsammans med William Gibson."

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /