[SKRIVA] Botten Ada och valet

  • From: info <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 15 Sep 2014 14:12:33 +0200

Jag skrev 2014-09-12:

> Bayesiansk statistik är the shit: http://bottenada.se/
> Om den sidan använder bayesiansk statistik lika skickligt
> som förebilden Nate Silver har gjort det inför de senaste
> årens val i USA, så kan man räkna med att partiprediktionerna
> av Botten Ada är betydligt mer exakta än någon av
> opinionsmätningarna.

Tydligen använder Botten Ada *inte* bayesiansk statistik lika skickligt som
Nate Silver. Ada prickade ganska rätt, och såvitt jag kan se bättre än de
flesta enskilda opinionsundersökningarna, men gjorde sämre statistik i år än
2010 (då bara två av partipredikningarna kom utanför osäkerhetsmarginalerna --
se sidans blogg). Och det är illa, eftersom meningen är att Ada ska bli bättre
allt eftersom genom att lära sig av misstag. Boten förutsåg att alliansen
skulle förlora, att SD skulle bli vågmästare, och FI inte komma in i riksdagen.
Men siffrorna för blocken och de enskilda partierna hamnade i fem av de elva
fallen utanför osäkerhetsintervallen. De som föll utanför var siffrorna för det
rödgröna blocket, MP, SD, FP, V.

I alla fall vann jag min blygsamma summa pengar, men den satsningen hade inte
med Ada att göra.

Ada ----- Röstresultatet

39,3 ---- 39,3 ---- ALLIANSEN
46,5 ---- 43,7 ---- RÖDGRÖNA
6,7 ------ 5,7 ----- V
30,9 ---- 31,2 ---- S
8,8 ------ 6,8 ----- MP
21,8 ---- 23,2 ---- M
9,8 ----- 12,9 ---- SD

Så det blev inget särskilt bra val för Ada, i alla fall inte när det gällde att
befästa sin trovärdighet.

SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).