[SKRIVA] Re: Bonniers tackar nej

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 21 May 2009 12:57:51 +0200

Den den 21 maj 2009 01:38 skrev Johan Remer <johan.remer@xxxxxxxxx>:

> Men! Bara för att det inte är att likställa med just begreppet stöld
> så betyder det inte att det är "bra" eller oskadligt.

Jag tog upp hur falskt påståendet "Fildelning är stöld" är. Du
attackerade mitt resonemang. Jag visade steg för steg att jag hade
rätt.

Inget annat.

> [...]
> uppstå från tomma intet så betyder inte det att ingen får stå för de
> dolda kostnaderna. Där har vi en lögn om upprepas mycket från "din"
> sida.
>  Om det skulle gå en trend i att trycka egna sedlar så är det
> tillsynes så att varje individ inte tillför någon skada på systemet.
> Och så är det på mikronivå - varje individs tillskott är obetydligt -
> men många bäckar små...
>  På samma sätt med piratkopiering. Och så skulle det förstås också
> vara om du var den ende som gjorde det. Men så är det inte - inte ens

Jag piratkopierar inte. Varför tror du att jag gör det?

Jag ser ett helhetsperspektiv med FRA, IPRED, ACTA,
datalagringsdirektivet, telekompaketet osv. som inte ser bra ut. Jag
ser problem som kan skada yttrandefriheten på internet, demokratifaror
helt enkelt.

Jag anser att de mänskliga rättigheterna ska gälla på internet helt
enkelt. Brevhemlighet, förtrolig kommunikation. Åsiktsfrihet.

> Tja, om polisen skulle få piratspaning som uppdrag skulle säkert du
> och piratkamrater på lika rättshaveristiskt maner tala om ett
> gigantiskt slöseri av skattepengar. Kort sagt, ni greppar efter varje
> halmstrå och kryper genom varje kryphål för att rättfärdiga ert
> beteende. Det där om integritet osv är egentligen bara en prjektion av
> er egen rädsla att faktiskt kunna åka fast. Ni missar något så
> uppenbart, kanske omdevetet. Det är lite som kejsarens nya kläder. Ni
> behöver någon som pekar på kejsaren och påpekar att han faktiskt är
> naken!

Äh sluta nu. Prata om sakfrågor.

Läs gärna om Gun Svensson, 72 år, och hur hon kämpar för samma värden
som jag på internet:

http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/farmor-gun-ar-den-nya-natmedborgaren-1.868484

twitter.com/olofb
olofb.wordpress.com