[SKRIVA] Boksöder-rapport

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 3 Dec 2015 12:53:30 +0100

I går var det något kallat "Boksöder" då ett antal förlag på Södermalm i Sthlm
hade öppet hus, för att sälja böcker och bjuda på glögg och pepparkakor. Jag
tog en runda till flera av dem, och tog samtidigt kataloger om kommande
utgivning. Här några noteringar.

* Hos Etc på Björngårdsgatan var det inte så mycket folk, vilket kanske beror
på att de stod först på min besökslista (så folk hade inte hunnit dyka upp).
Man hade ganska bra priser (böcker för 20 kr) men glöggen verkade vara den
alkoholfria varianten (urk! - varm svartvinbärssaft är tröttsamt). Jag hittade
ingen bokkatalog. Man utger mest fackböcker om vänsterpolitik och "klimatet".

* Förlaget Tranan, Wollmar Yxkullsgata (granne med klassiska Loch Ness där det
i 10-talet år hölls sf-pubmöten) hade en liten butik, som var verkligt
fullsmockad med folk. Glöggen tycktes vara uppdrucken - jag såg iaf bara
pepparkakor.. Bla intredssanta kommande böcker: Tranan skall börja utge
kultförfattaren Roberto Bolanos (skrev gränsande mot fantastik) noveller,
samlingarna Telefonsamtal, Horor som mördar, Den odräglige gauchon och Det
ondas hemligheter. Då det var trångt gick jag snart.

* Hos Modernista på Kvarngatan var det halvmycket folk. Glöggen tycktes vaera
slut, men en kopp kaffe piggade upp. På gång har man bl a ungdoms/barnfantasy,
som Sarah J Maas Glastronen (rip-off på Järntronen?), Marie Lus
Rosensällskapet, Rick Riordfans Ormens skugga. Dessutom komer Vladimir Nabokov
of Lolita fame med Förtvivlan, som "tar upp skräcklitteraturens klassiska
dubbelgångartema, litterära experimentalisten Georges Perecs En man som sover
och James Joyces långnovell (60 s) De döda.

* Leopard förlag på S:t Paulsgatan hade ganska mycket folk, men en sur dam i
dörren som insisterade på att hon skulle dutta ut glöggen (med följd att det
blev ungefär två matskedar vätska). De kommer bl a med Henning Mankells
Svebnska gummistövlar, som verkar vara en sorts thriller (dock utan
magsårs-Wallander). Jag dunstade när de två matskedarna avdunstat.

* Alfabeta och En bok för alla hade gemensamt öppet hus, med ganska mycket folk
och äntligen litet hygglig glöggtilgång (två halva plastmuggar i alla fall).
Jag var ett tag sugen på Konsten att skriva en bästsäljare (av K Lagerwall/L
Wennersten, http://www.alfabeta.se/bok/konsten-att-skriva-en-bastsaljare) à 50
kr, men eftersom Lagerwall/Wenersten mig veterligt aldrig skrivit bästsäljare
avstoid jag (kanske gluttar jag i boken på någon bibbla).. Alfabeta utger
mycket barnböcker men kommer också med Anderas Palmaers samling skräcknoveler,
betitlad Vandrare utan ansikte.

* Hos Verbal på Kocksgatan fick jag den allra sista slurken vid det laget kall
glögg, men man hade ingen katalog så kommande utbud vet jag inte. Man tycks iaf
nmest göra politiska debattböcker. Deras öppna hus var inhyst i ett för dagen
inlånat konstgalleri.

Men efter detta gick jag på ett helt annat evenemang. Bokförlaget (tidigare
även konsttidskriften) Kalejdoskop fylde 40 år, vilket avfirades på
konstbokhandeln Konst-ig (på Åsögatan). Det var riktigt skoj! Grundaren Sune
Nordgren höll ett tal om deras historia och visade upp det första numret av
Kalejdoskop (som utkom 1975-1985). Hans dotter Ellen som nu tagit över förlaget
höll sedan också tal. Det bjöds på hyggliga mängder vitt vin och jag kom i
samspråk med en gallerist som öppnat ett galleri i Vårberg (Sthlms röda
T-banelinje), bestående av ett gammalt delvis underjordiskt pannrum. Man fick
lyfta ut 65 ton (!) skrot och gamla värmepannor när man renoverade (info
http://kummelholmen.se). Pratade även med Nordgrenarna, bl a om framtiden för
pappersutgivning. Fadern Sune var optimist och menade att pappersböcker hade en
bra framtid. Dottern Ellen var mer pessimistisk till pappersutgivning (kanske
för att hon är ansvarig numera).
  Helt plötsligt sade en dam, en lång brunett:
  - Dig känner jag igen från någonstans...
  Jag tittade på henne. Frågade om hennes namn: Sophie hette hon. Då
klicketi-klacketty-klickade det. Det var ju Sophie från Journalisthögskolan,
där jag gick en kurs för ca 25 år sedan. Jag och hon gjorde t o m ett mindre
kursarbete tillsammans, som bl a gick ut på att få ut offentliga dokument från
någon myndighet. Jag hade inte sett henne på ett kvartsekel och var förstås
aningen smickrad att hon kom ihåg mig. Hon har under de många åren som gått bl
a skrivit en hel del konstkritik. Det var kul att ses, och vi pratade ett tag
och jag kunde ta en selfie tillsammans med henne.
  En inte helt händelselös kväll. Det är för sådana här kulturella rundor man
bör följa Fantastiska Diversekalendern.

(skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) och förbered dig för
FANTASTIKNOVELLTÄVLINGEN 2016, info www.skriva.bravewriting.com / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang:
"stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Mellan tid och rum
http://www.adlibris.com/se/e-bok/mellan-tid-och-rum---himmel-och-hav-9789187711435
 / YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)
-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan