[SKRIVA] Bokbordsdagen

  • From: "ahrvid@xxxxxxxxxxxx" <ahrvid@xxxxxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 18 Aug 2008 18:43:21 +0200 (CEST)

Årets "Världens längsta bokbord" hade sina problem: regn. Det betydde att det
blev färra både försäljare och presumtiva bokkunder än vanligt. När jag dök upp
en stund efter tolv, såg det tunt ut i bokbordsstånden vid nedre
Drottninggatan. Det var stora luckor i bokbordsraderna. Längre upp på gatan
blev det något bättre, men jag skulle tippa att åtminstone 1/3 av de säljare
som var där förra året inte dök upp i år - troligen pga regnrisken. På samma
sätt var antalet kunder också mindre än tidigare.
  I början småduggade det en smula, men sedan var det faktiskt ungefär två
timmar då det var i stort sett uppehåll. Då kunde bokkommersen pågå som
vanligt. Annars var det många bokstånd som hade stora plastskynken över borden,
och jag såg minst en försäljare som i frustration höll på att packa ihop när
jag kom och tittade ilsket mot den gråa, regntunga skyn.
  Trots något mindre bokbestånd än brukligt och problem med vädret, gjorde jag
i alla fall några affärer.
  Jag fick tag på 3-4 Rex Stout-böcker (med den eminente detektiven Nero
Wolfe) som jag inte hade. (Jag är osäker på om jag har den 4:e boken, för min
söklista var något suddig. Men jag tror inte det. Det var f ö bara 5 kr per
bok, så det spelar ingen roll.) Jag Fick tag på en sf-pocket som Ed McBain (!)
skrivit, Tomorrow & Tomorrow (den kom tydligen ut i original 1956). Och en bok
med John Steinbevcks reportage from andra världskriget, som stått i div tidigar
förut (som han var korrespondent för). Dessutom en tidig porrblaska (från de år
då de var en smula "oskyldiga") med en nakenposerande Lena Skoog (of Sunkit
fame, bl a låten "Jag har så svårt att säga nej" - men i denna tidning gör och
det som hon tydligen sade Nej till i låten...)
  Men det kanske roligaste var ett nummer av Svenska Novell-Magasinet från
tidigt 50-tal. Den innehåller långnovellen "Slavinna till Salu"...av L Ron
Hubbard! Omslaget visar någon form av orentalisk "vit slavhandel". Att Hubbard
skrev sådant!
  Sedan slank det kanske ned något som jag nu glömt.
  Enda bekantingen på plats var Helena Sigander, som bemannade något litterärt
sällskaps bord. Vi pratade litet om min radiopjäs om Kapten Dynamit, som någon
dag (men det kan dröja, typ ett halvår minst) kommer i den teaterradio hon är
inblandad i (se tidigare info på SKRIVA).
  Regnet och gråmulenheten förstörde en del, men något litet skoj hittade jag
iaf.