[SKRIVA] Re: Bokbloggar

  • From: Torbjörn Wester <torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 3 Aug 2009 18:57:57 +0200

Jag kan förresten passa på att ställa en fråga till Maria:

Jag har upplevelsen att bokbloggar.nu uppdaterar "klumpvis". Är det så det
funkar?

Dvs. om en viss ansluten bokbloggare postar ett nytt inlägg så dyker det inte
upp automatiskt på bokbloggar.nu. Snarare uppdateras flödet med jämna
intervaller, så att t.ex. de nya bokbloggsinlägg som postats den senaste timmen
kommer i en "klump"-uppdatering?`

Det är inte kritik eller något sådant, utan snarare en teknisk fråga.

Har jag rätt? Eller kanske fel... :-(

Mvh.

Torbjörn

From: torbjorn_wester@xxxxxxxxxxx
To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
Subject: [SKRIVA] Re: Bokbloggar
Date: Mon, 3 Aug 2009 18:51:39 +0200

Enligt min erfarenhet är det inte riktigt så det funkar på Internet.

Man behöver inte "donera" länkar, det är fritt fram för vem som helst att
kopiera länkarna.

Marias och min sida är två helt olika koncept. Hennes är i första hand inriktad
på möjligheten för bokbloggar att ansluta sig (vilket kräver en aktiv handling
av bokbloggaren) och sedan bli en del av ett aggregerat flöde.

På min sida (blogg) kommer listan över bokbloggar ("Bokbloggar - Från A till
Ö") bara att vara en av många sidor. Nu när jag har byggt upp en stor samling
av länkar till bokbloggar tänker jag låta den sidan "vila" för att utveckla
andra sidor på bloggen. Nya bloggar kommer bara läggas till sporadiskt på
listan, i mån av tips och egna upptäckter.

Dessutom har jag avsiktligt med även döda bloggar i listan, eftersom där kan
finnas intressanta saker att läsa. Jag tror dock inte att Maria är särskilt
intresserad av döda bloggar.

Det fantastiska med Internet är att det är ett myller av
kompletterande/konkurrerande/värd/parasit/symbios/parallella & hänvisande
projekt.

Mvh.
Torbjörn

> Date: Mon, 3 Aug 2009 17:01:09 +0200
> Subject: [SKRIVA] Re: Bokbloggar
> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
>
> Torbjörn+Maria
>
> Bra initiativ, båda två.
>
> Lite tankespån:
>
> Era grejer konkurrerar lite med varandra - kanske slå ihop det som är
> gemensamt + bryta loss det som är unikt?
>
> T.ex. Torbjörn snackade om det här med novelltävlingsdatabasen - asbra.
> Maria har det här med bokblogslänkar - Torbjörn kanske kan "donera"
> sina länkar dit och hjälpa till att fortsätta uppbyggnaden?

> [...]

kolla in resten av Windows Live™. Inte bara e-post – Windows Live™ är mycket
mer än din inkorg. Mer än bara meddelanden
Med Windows Live kan du ordna, redigera och dela med dig av dina foton.
http://www.microsoft.com/sverige/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx