[SKRIVA] Bodde Rosemary i Paris?

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 10 Jan 2014 02:43:02 +0000

"Rosemarys baby" ska bli tv-serie råkade jag se när jag kollade länken som
handlade om Hitchcocks film
http://www.svd.se/kultur/kultursvepet-9-1_8878860.svd?sidan=3
Det var länge sen jag såg Polanskis film och läste Ira Levins bok men jag har
för mig att ävenboken utspelas i New York och att det var där som det beryktade
"hemska" huset låg somRosemary och hennes man flyttar in i.Om det är samma hus
som Polanski använde vid filminspelningen som också omtalas i boken ärjag
osäker på. Minns inte vad huset hade för namn i boken. Bramford?Ser nu att
huset som var med i filmen heter the Dakota
Buildinghttp://en.wikipedia.org/wiki/The_DakotaTydligen en exklusiv adress med
utsikt över Central Park och flera kända personers hem bl avar det ju här John
Lennon bodde de sista åren i sitt liv (han mördades ju utanför huset).
Undrar nu om man i NBC-serien bestämt sig för att flytta över handlingen till
Paris?!?Och om man hittat någon kuslig byggnad där som man tänker använda för
filmning av exteriörer.I amerikanska remakes av filmer osv. flyttar man ju
gärna över handlingen till USA( som exempelvis danska "Nattvakten", svenska
"Låt den rätte komma in", engelska serien"Being human").
Nu kanske en amerikansk historia flyttas över till Europa. Blir spännande att
se hur den här nya versionen av "Rosemarys baby" blir.
/pia, som ville köpa sig ett Alfapet-spel när hon sett filmen och trodde att
hon nogskulle vara bra på det spelet. Visade sig sedermera att jag var usel på
Alfapet.