[SKRIVA] Blir det Millennium i Stockholm?

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 May 2010 17:50:16 +0200

Jag skrev om att Hollywoods Millennium-film (efter Stieg Larssons böcker) skall
spelas in i Stockholm i höst. Men nu påstår Expressen att det är "Storbråk om
Millennium":

http://www.expressen.se/noje/film/1.1978557/storbrak-om-millennium

Jag tror inte att man kan ta det för allvarligt. Tidningen kokar soppa på en
spik. Det enda är att det tydligen ännu inte finns *officiella* bekräftelser om
inspelningen, och samtidigt står det:

"- Scenografen, regissören och producenten har varit här och tycker att det är
toppen. Det handlar om utomhusscener vid de platser som förekommer i boken,
säger Ingrid Rudefors, filmkommissionär på Filmregion Stockholm-Mälardalen.
  Exakt hur många scener som ska utspela sig i Stockholm är oklart".

Stockholm har ju, såsom alla vet, många fina miljöer och det är svårt att tänka
sig att man kan ersätta stockholmsscener med något annat. Vad skulle det vara?
Trollhättan...?
  Sedan kan man undra varför i all världen man behöver spela in filmerna en
gång till! Nu har Millennium just gått på TV i form av sex 90-minutersavsnitt,
och jag tycker faktiskt att det blev riktigt bra. De avsnitten blev oändligt
mycket bättre än Arn-serien, t ex, som kändes som ansträngd och rörig.
Millennium-serien hängde ihop, och var både välfilmad och välspelad (Noomi
Rapace gjorde bra ifrån sig, men Michael Nyqvist var inte heller så dum). Det
är något allergiskt mot "utländska" filmer i den där norra Los
Angeles-förorten. Man gör ju t o m egna versioner av brittiska filmer (i alla
fall TV-serier; det finns en amerikansk version av BBC:s genialiska "The
Office" t ex), trots att man talar samma språk.
  De svenska Millennium-filmerna har faktiskt gått upp på biograferna i USA och
fått hyggliga recensioner. Det är väl bara det att folk pratar så konstigt,
tycker amerikanerna.

--Ahrvid

Ps. Hösten 2008 var jag förbi ett café på Skånegatan och såg filmteamet medan
de spelade in en av scenerna. Det var intressant. (Det där caféet hade faktiskt
flera scener i filmerna.)

Dela kalender. Se möjligheterna med Hotmail!
http://www.microsoft.com/sverige/windows/windowslive/thenewbusy.aspx-----