[SKRIVA] Bli Follower till @SFJournalen på Twitter

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <sverifandom@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 14 Jun 2011 19:38:43 +0200

Skaffade nyligen en liten mobil som kan twittra, och då det också ett forum som
verkar passa för snabba kortnyheter öppnade jag förstås ett konto för
@SFJournalen.
  Är du med på Twitter, bli gärna Follower (som det kallas)! (Man kan läsa det
som utomstående också, men det blir lättare att hitta om man är Follower.)
  Just nu är det bara enstaka smånotiser, men tanken är att ge en hel del
smånytt, tips m m från själva Euroconen - då blir det mer!
  Efter bara några dagar har jag hunnit få 40 Followers. (Det bör minst
fördubblas fram till och under conen - och det är ganska bra, Euroconens eget
twitterkonto har 75 följare, men man ha hållit på sedan i vintras.) Notera dock
att vem som helst kan hitta info bara man söker på rätt s k hashtag, framför
allt #eurocon2011. Antagligen har man många fler läsare än följare.
  @SFJournalen skriver på engelska, med tanke på att Eurocon lär få nästan
hälften utlänningar. Jag ser det f n som litet av ett experiment. Efter conen
kan twittrandet nyttjas till allmänna, korta sf-nyheter och dessutom kommer ett
par coner till för mig i juli (Finncon, Estcon) som kan twitterbevakas.
  För den som inte kör Twitter kan noteras att systemet HAR en viss
inlärningskurva - inte Jättesvårt, men det finns en del knixar. I grunden
handlar det om att sprida minimeddelanden (max 140 tkn) som kan läsas av vem
som helst, och går direkt till twitterkontot hos den som valt att bli Follower.
Man KAN läsa det via t ex Google också (men då är man inte riktigt med i flödet
iofs; googlar man "#eurocon2011 twitter" får man f n 13 600 träffar som man kan
läsa).
  Förr i tiden hände det ibland att jag gjorde dagliga specialnr till sf-coner.
Det var jobbigt, vill jag lova! Med Twitter är tanken att högst påtagligt
förenkla det där nyhetsspridandet. Men det är inte riktigt samma sak att knappa
på några elektroniska knappar, som att veva på en kladdig stencilapparat kl 3
på morgonen...

Om Ahrvids novellsamling Mord på månen: http://www.zenzat.se/zzfaktasi.html C
Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik
framtidsmiljö"!                                          -----