[SKRIVA] Blågult kaos

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Feb 2014 20:05:53 +0100

Ni har säkert hört vad som hänt i det blågula landet Ukraina. Presidenten har
avsatts av parlamentet. (Kan parlamentet göra det? Jag trodde en president vald
i allmänna val har mandatet från det valet.) Den forna premiärministern
Timosjenko har frigetts och är på väg til Kiev. (Hon dömdes till fängelse efter
en kritiserad rättegång, då hon ansetts överskridit sina befogenheter i en
gasaffär. EU har krävt hennes frisläppande.)
  Jag vet inte vad som händer. Mina ukrainska kontakter svarar inte på mail.
(Har Boris eller Alex råkat illa ut i demonstrationsmassan på torget?)
  Men det verkar fruktansvärt kaotiskt. Följer man div kommentatorer är det
inte bara en fråga om EU eller Ryssland. Ukrainarna har också varit hjärtligt
trötta på de högre politikernas enorma korruption. De gynnar oligarker som får
ta för sig av naturtillgångar och statsmedel. Inte långt ifrån vad som händer i
Putins Ryssland, där olympiska spelen för svindlande 50 miljarder euro avslutas
i morgon (allt medan Putins kompisar tagit hand om alla kontrakt och stoppat
det mesta i egen ficka).
  Jag tror att situationen kan bli farlig. I "Rapport" sade någon bedömare att
"Ryssland kan lockas att 'ta över'." Ryssarna brukar ha ett universalbotemedel:
stridsvagnar.

Det är inte lätt att gå över från ett så genomruttet system som det
kommunistiska, till någon sorts marknadsekonomi - men där gamla maktstrukturer
hänger kvar, så att korruption och allt möjligt frodas. Och man har bara hållit
på i ett par decennier.
  Det har funkat hyggligt bra i t ex Baltikum, Polen och en del andra länder
(Rumänien i någon mån, men det finns problem). Sverige fram till tidigt
1700-tal, stormaktsväldets fall, var förmodligen lika korrupt som Ryssland
eller Ukraina idag. Kungar delade ut gods och förläningar. Adeln förtryckte
bönderna.
  Men i mitten av 1700-talet kom "Frihetstiden". Riksdagen tog makten. Bl a
infördes tryckfrihet (bra för granskning och öppen debatt) och
offentlighetsprincipen (utmärkt för att hålla koll på hur ämbetsmän agerar, om
de förskringar medel, gynnar någon).
  Det tog många decennier och två statskupper (först Gustav III:es, sedan mot
hans son Gustav IV Adolf) men långsamt började statsförvaltningen skärpas till.
Utan att kunna peka på någon statistik iofs, tror jag att korruption och
otillständigheter gick ned avsevärt under 1800-talet, och idag brukar Sverige
och Finland (bägge med historik från gamla svenska lagar från Frihetstiden)
ligga i anti-korruptionstopplistor.
  Det tog mycket längre tid att nå dit än forna sovjetstater haft på sig.

Det är inte "marknadsekonomins fel". Korruption, förtryck, missgrepp var längt
värre under sovjetsystemet. Det handlar snarare om att man inte haft
tillräckligt med tid på sig. Kanske måste gamla generationer hinna dö ut, och
nya tillkomma. "Starke män" skall vi däremot akta oss för - spåren förskräcker!
EU kan dock hjälpa till för att nå förbättring och kanske stabilisera och
stötta upp.
  EU ses - trots interna problem - av många som något eftersträvansvärt, ett
hopp, något som funkar i alla fall halvbra, och i genomsnitt bara är litet
grand korrupt (men det finns problem, inte minst i Sydeuropa). EU ställer krav
för medlemskap, avtal m m, och man får rätta sig efter det eller krypa till
Putin (och det senare vill man inte).
  Nu vet jag inte vad som kommer att ske i Ukraina.
  Man kan hoppas på det bästa, men frukta det värsta.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /