[SKRIVA] Re: Bla bla om FRAs massavlyssning

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 8 Nov 2013 21:32:36 +0100

Den 7 november 2013 21:36 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   I brittiska parlamentet hävdade något ministerstolpskott att "we do not
> listen to the majority of messages" (eller en liknande formulering). Vilket
> är en fantastiskt *förledande* formulering. Med att "lyssna på" menas att
> aktivt välja ut något och "manuellt" avlyssna. Men vad saken handlar om är
> att GCHQ m fl *automatiskt avscannar" all kommunikation - men bara en
> minoritet utväljs för manuell utväredring. *Allt avtrålas* för senare
> eventuell avlyssning.

Det är förstås som du skriver, ett enda gigantiskt hyckleri där bara
retorik och ordvrängeri återstår för attt försvara det som pågår. Inte ens
det gamla pappersbrev-Postväsendet har någonsin varit utsatt för lika
mycket vidöppen granskning och integritetstrång som detta.

När det gäller papperspost finns det en fysisk begränsning för övervakning;
det innebar att man måste öppna kuvert, läsa varje enskilt och sedan
återförsegla dem på ett sätt så att mottagaren inte anade oråd. Under
telefonins ungdom var det mycket enkelt att avlyssna alla samtal genom
växeltelefonin, vilket alla med telefon var införstådda med och förmodligen
anpassade sig till (det gick t.ex. många historier om hur ortens
växeltelefonist och skvallerkäring tjuvlyssnade på samtalen), men den
olägenheten försvann relativt snabbt. Jag och mina föräldrar växte upp med
en telefoni och en mobiltelefoni där man kunde vara säker på att det
privata var privat.

Hur löser man detta? Man krypterar hela internet tillsammans med all
it-teknologi och mobiltelefoni? Så länge det är vidöppet för avlyssning och
avläsning av dem som har möjlighet att göra det, så kommer alltför många av
dem att göra det. Och alltför många innebär fler personer än noll.