[SKRIVA] "Bibliotekspengen" - ett dåligt skämt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>, <novellmastarna@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 28 Feb 2013 00:31:33 +0100

Jag såg i Kulturnyheterna på SVT hur MPs G
Fridolin utgjöt sig om den oerhörda orättvisan i den s k
bibliotekspengen. Kort sagt tyckte han författare skulle få mer pengar.
Problemet är att han inte ägnade en enda tanke åt att dem som förnekas
bibliotekspeng faktiskt bör ha rätt till slika. Vad spelar det för roll
att den som har mycket får mer?

Under två år på 90-talet fick jag bibliotekspeng, ty det var omkring de
år då mina totalt tre fackböcker om datorer kom ut (IT hade viss
populäritet). Sedan dess (de två undantagsåren fick jag 3-4000
kr/år) har jag inte fått ett öre någonsin för:

  * En översatt bok. (1000 översatta etc artiklar räknas inte. Man kan i
 ansökan till SvFF hänvisa till "kulturjournalistik", men de skiter
troligen i det).

  * Fortsatt utlån av tre fackböcker.

  * Min egen novellsamling.

  * Om jag räknat rätt totalt tio medverkanden i antologier o dyl.

  Inte ett öre i bibliotekspeng för 15 verk de senaste 15+ åren.

Förklaringen är enkel: Sveriges författarfond stjäl alla ersättningar
som ligger över ca 2000 kr.
  Och det gör man för att man skall få en
större pengablaffa att dela ut efter eget gottfinnande, i s k riktade 1-
 och 2-årsstipendier. (Jag har efter ett kvartssekel och medverkan i 15
böcker inte fått något någonsin.) Det finns, tror jag, en ideologi om
att vissa politiskt korrekta grupper skall gynnas, som
invandrarförfattare och smala poeter. Den som får bära bördan är alla vi
 fattiga och undanskuffade författare vars verk rutinmässigt och årligen
 räknas bort för att de hamnar under cut-off.

  På Novellmästarnas årsmötet trodde någon att stulna pengar skulle
ackumuleras och betalas senare i klump - icke alls. Allt under 2000 kr
stjäls årligen. Ackumuleras inte. Möjligen kunde man på 70- och intill
sent 80-tal hävda att det var för adminsitrativt besvärligt att ge alla
korrekt författarpeng (med tanke på slöa datorer) men idag kan man ge
noga utlåningssiffror intill minsta decimal. Argumentet bortfaller.  Ge dem som
har, om så bara 100 kr, sin rättmätiga slant!

  Tänk om man bestulits på 1999 kr femton år i rad. Det är nära 30 000 kr.

  Jag har framfört kritik mot den påstådda "biblioteksersättningen"
(=författare ersätts i stor omfatttning inte alls!) många gånger. Det
har stått i DAST Magazine t ex (kudos till Kjell, Bertil m fl!) och faktum är
att när jag studerade en journalistkurs i början av 90-talet undersökte
jag stipendiehärvestystemet noggrant i ett grävande journalistikprojekt.
 Systemet har inte ändrats sedan dess. Det handlade och handlar
fortfararande om att stjäla fattigas pengar och dela ut dem till mer
välbesatta i "stipendier" - med argumentet att om vi stjäl "bara litet", under
2000 kr, så märker ingen.

  Effekten av att alla låginkomsttagares pengar stjäls, samt dito
höginkomsttagares (det finns en "cap" på hur mycket Lindgren och Guillou
 kan få), blir att 2/3 av alla "biblioteksersättningar" delas ut till
andra, av smakjurys.

  Det är ingen "ersättning" för bibliotekslån - utan ett riktat
kulturpolitikprogram för att gynna vissa och skita i andra som är mer
berättigade.

--Ahrvid

Ps. Jag hävdar inte att jag är en "framgångsrik" författare. Ett problem
 är att jag inom skönlitt uteslutande skriver noveller (där har jag å
andra sidan 80-90 publicerade i allt från kulturtidskrifter och uppåt)
men det *har* avsatt spår i t ex antologier, och någon biblioteksslant
borde jag få. (Jag kan anföra att skönlitterärt författande kompletteras
 med att jag alltid skrivit en massa annat - MYCKET, stora mängder mycket
annat, faktiskt.)

www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi - finns bl a på
SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 / YXSKAFTBUD, GE
VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)